søndag den 4. september 2022

Endelig weekend / Finally weekend

I fredags skulle min kollega i Göteborg forsvare sin ph.d. Jeg havde planlagt at komme - både fordi det er festligt, men også fordi man jo ligesom må gøre noget for at styrke samarbejdet mellem forskellige sygehuse og regioner. (Min kollega fra Uppsala havde iøvrigt samme ide!)
Svenske ph.d. forsvar har den uheldige tradition at de starter kl. 09 om morgenen. Man kan vel sige, at min plan om at tage toget derop om morgenen ikke var sådan HELT gennemtænkt! Heldigvis skulle jeg sove i Lund og skulle derfor først med tog 05.22. Desværre havde jeg vagt, så jeg fik ikke sovet helt så meget som jeg havde tænkt..... Man må tage det sure med det søde!
Op kom jeg, og var jo så tidligt med toget at jeg fik den meget smukke solopgang med. 

This Friday, my colleague in Gothenburg was defending his ph.d. I planned to come - both because it's a celebration, but also because you need to actively do stuff to strengthen the cooperation between different hospitals and regions. (My colleague from Uppsala had the same idea, by the way!)
Swedish ph.d. defenses have this very unlucky habit of starting at 9 a.m. You could say that my plan of taking the train in the morning wasn't completely thought through! Fortunately, I would be sleeping in Lund, so I only had to catch the 5.22 a.m. train. Unfortunately, I was on call, so I didn't get to sleep as much as I hoped..... Life is both the good and bad stuff!
Up I came, and since I was so early on the train, I even caught the very beautiful sunrise. 
I Göteborg kom næste problem så. Jeg kan ALDRIG huske hvilken sporvogn som er den rigtige! De der rejse-apps var ingen hjælp. Der stod bare at jeg skulle med "sort". Sort HVAD??????
Til sidst kapitulerede jeg og spurgte en venlig dame som gav mig det rigtige sporvognsnummer så jeg kunne komme af sted. I sporvognen skrev vore søde fysioterapeut til mig, om "jeg var på plads"? 
I kan nok regne ud, at jeg var virkelig glad da jeg ikke bare kom til sygehuset, men fandt vej hele vejen rundt om det "voksne" sygehus så jeg fandt det her. Endnu mere glad da jeg så en som jeg kendte, og allermest glad da jeg nåede på plads sådan 10 sekunder inden det gik i gang. 
Derfra gik alting godt og jeg nåede ret langt på min strømpe. 

In Gothenburg, I face the next problem. I can NEVER remember which tram is the right one. The travel-apps were no help. They just said that I had to take "black". Black WHAT????????
In the end I gave up and asked a nice lady who gave me the right tram number so I could get on my way. While on the tram, our very kind physiotherapist wrote me to ask if "I found my seat"?
As you might have guessed, I was really happy when I not only arrived at the hospital, but even found my way all around the "adult" hospital to find this. Even happier when I saw someone I knew, but most happy when I actually sat on a seat about 10 seconds before it started. 
Afterwards, everything was smooth, and I got quite far on my sock. 
Jeg havde bestilt hotel nede ved havnen, så det var nemt at være med til festen når man ikke lige skulle hjem igen. Festen blev holdt hjemme - og de fik plads til utroligt mange mennesker i haven at jeg faktisk tænkte at det nok skal gå når jeg selv skal holde fødselsdag næste weekend. 
Det var virkelig en hyggelig aften, og meget fint at vågne næste morgen og gå en tur ned forbi denne udsigt. Det er så fint med alle de gule og orange farver med alt det blå over og under! Der er vist meget fint at se i Göteborg.....

I had a hotel reservation close to the harbor, so it was easy joining the party, not having to go home afterwards. He held the party at home - and they had fixed seats for so incredibly many people in their garden that I thought everything will work out when I have my birthday party next weekend!
It was such a lovely evening, and very nice waking up next morning, taking a stroll to see this view. All the yellow and orange colors look so pretty with all the blue both on top and at the bottom! I guess there is a lot to see in Gothenburg......
Nu nyder jeg så at være hjemme, og prøver at forberede lidt til næste weekend, hvor jeg får 25 gæster, hvis alle kommer som har meldt sig til. Det kunne være ret smart med et ekstra rum, så ikke alle sidder i stuen, så jeg prøver at få ryddet lidt op og fikse lidt i kælderen. Tænker at nogle puder og noget lys kan hjælpe en hel del? 

So now I just enjoy being at home, trying to prepare a bit for next weekend, when I'll have 25 guests, if everybody's coming. It would be nice to have an extra room, just to make sure not everyone's sitting in the living room, so I try tidying and work with the basement. I guess some pillows and lighting will help quite a lot?

2 kommentarer:

  1. Godt og heldigt du nåede frem til tiden-( det har da været noget af en tur) altid dejligt at fejre en kollega.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det er virkelig heldigt jeg kan lide at køre tog! Til oktober bliver det endnu værre, hvor der er et ph.d. forsvar i Stockholm... Men det er dejligt at kunne fejre en kollega!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails