fredag den 10. maj 2024

Bornholm

Min nevø fra USA er flyttet til Bornholm og han ville MEGET gerne have besøg, så i går tog jeg den første færge til Bornholm og den sidste færge hjem. 
Det er første gang jeg har brugt bare en dag på Bornholm, men det fungerede faktisk fint! Med tog til Sverige, derefter toget til Ystad, ombord på færgen og til sidst bussen hjem til nevøen. Det tog nogle timer, men det var ikke værre end at tage til Jylland en enkelt dag, og det føltes totalt som en ferietur!

My American nephew moved to Bornholm, and he was VERY eager to have a visit, so yesterday, I took the first boat to Bornholm and the last boat back. 
It's my first time spending just one day on Bornholm, but it worked very well! Taking the train to Sweden, then the train to Ystad, then taking the boat and then catching the bus to my nephew. It took a few hours, but no more than going to Jutland for just one day, and it totally felt like vacation!
Jeg fik set hvor han og kæresten bor og vi gik en dejlig tur hvor vi så en lille slange (en stålorm) og klipper. For en dansker er klipper jo temmelig vildt! 

I got to see where he lives with his girlfriend, and we took a nice walk where we found a small snake and cliffs. To a Dane, cliffs are so exotic! Bornholm is the only Danish spot with cliffs. 
Vi tog bussen til Rønne og jeg nåede lige at tage et billede af Nyker rundkirke da vi kørte forbi. 

We took the buss to Rønne and a managed to get a picture of a round church when we passed in Nyker. 
I Rønne spiste vi is og jeg så Hjorts keramikfabrik hvor min nevø har fået arbejde. Vi er bare så stolte af ham! Der var ikke åbent, men jeg har jo lyst til at komme forbi engang hvor der rent faktisk er åbent. 

In Rønne, we ate ice cream and I saw the Hjort ceramic work where my nephew works. We are so proud of him! It was closed due to the holiday, but I would like to visit when it's open. 
Derefter spiste vi pizza, og jeg nåede ned til den sidste færge og fik det her totalt klassiske billede på vej ud af havnen - Sankt Nikolai kirke i Rønne. 
På vej hjem handlede jeg toldfrit og fik fyldt posen som på vej derover havde været fyldt med ting til de unge mennesker. Og så strikkede jeg. Alt hvad jeg orkede!
Jeg var lidt bekymret for at skulle skifte på Hyllie station - lige ved siden af der hvor Eurovision er i gang - men det gik fint. Der var helt vildt meget politi, men jeg kunne løbe op og ned til den anden perron hvor jeg faktisk nåede et Øresundstog lidt tidligere end jeg troede jeg kunne nå. 
Det må jeg helt sikkert gøre en anden gang!

Then we had pizza, and I got on the last boat and took this totally classic photo leaving the harbor - Saint Nikolai church in Rønne. 
On the way back I bought duty-free stuff and filled my bag. In the morning it was full of stuff to the young couple. And then I knit. All I possibly could!
I was a bit worried about changing to another train at Hyllie - right next to the Eurovision semi-final - but everything went fine. There was so much police, but I could quickly run up and down the stairs to the other track where I cought the Øresund train a bit earlier that I thought I could manage. 
I'll definitely do this some other time!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails