torsdag den 19. juni 2014

Clara

Den lille Clara-kjole er færdig. Den første lyserøde, strikkede ting til min nevøs lille datter! Den er strikket i mælkegarn, og er sååååå blød og virkelig, VIRKELIG lyserød! (Det mærkelige er, at farven er forskellig på alle billederne!)
Jeg synes, den har været langsom. Men faktisk tog den kun 2 uger, så det skal jeg vist bare glemme at jeg synes.

The little Clara-dress is done. The first pink, knitted thing for my nephews little daughter! It's made in milk-yarn, and it's sooooo soft and really, REALLY pink! (The strange thing is, that the color is different in all the photos!)
I think it was a slow knit. But actually, it only took about 2 weeks, so I guess I'll just stop thinking that.
Bladmønsteret i bærestykket er så fint! Der gik 115 gram garn til kjolen i str. 1 år. (De vokser jo som sindssyge, sådan nogle, så den skulle ikke være for lille!)

The leaf-pattern in the yoke is so pretty! I used 115 grams of yarn for a size 1 year dress. (They grow like crazy, babies, so I didn't want it to be too small!)
Opskriften er kendt for at halsåbningen er meget lille, så for at være på den sikre side, lavede jeg en meget elastisk aflukning, i stedet for at lukke af i perlestrik som der stod i mønsteret.
Vidste du forresten, at mønsteret kan findes gratis lige her? (OBS: Opskriften er fotograferet og ligger som de to underste billeder i foto-serien til venstre. Den er på norsk.)

The pattern is well known for the neck-opening to be very tight, so to be safe, I made a very elastic cast-off, instead of casting off in moss stitch like the pattern said.
Did you know, by the way, that the pattern can be found for free here? (With a slightly modified translation here.)
Tirsdag havde jeg besøg af min lille ven, tidligere kendt som Svend Matthæus (jeg forstår stadig ikke, at de ikke valgte det navn!) og han fik lige lov at lege model.
Halsåbningen var fin og stor nok, selv om det vist var hans første gang i kjole. Han så lidt forbløffet ud!

On Tuesday, my tiny friend, formerly known as Svend Matthæus (I still don't understand why they didn't choose that name!) and he acted as a model.
The neck-opening was fine and large enough, but I guess it was his first time in a dress. He looked a bit surprised!

35 kommentarer:

  1. Virkelig sød kjole - og modellen er også en skøn dreng:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, på den måde passer de godt sammen!

      Slet
  2. Haha, og naeste kjole bliver vel kjole og hvidt.
    Herlig model og tak for linket.

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-)
      Det ville passe bedre til ham, ihvertfald!

      Slet
  3. Jeg nyder at læse din blog. Med inspiration fra bl.a. din blog fik jeg endelig strikket et par sokker med diagonal mønster fra en engelsk sokkebog.
    Kjolen er yndig og jeg gik til linket, men opskriften er ikke på siden. Ved du om den er blevet fjernet siden du så den?
    Venlig hilsen
    Kirsten fra Tønder

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Som jeg nu har fået tilføjet, er opskriften de to nederste billeder.

      Slet
  4. åh, hvor er den blevet helt bedårende söd! og desværre findes der ingen opskrift på det opgivne link.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Opskriften er de to nederste fotos.

      Slet
  5. nöj, den er blevet bedårende söd! og desværre findes ingen opskrift på det link, öv!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  6. Ah men altså - en dreng i kjole - har du tænkt på hvilke traumer den lille model kan få :)) Ellers en rigtig sød model i rigtig skøn pigefarve :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan godt blive lidt bekymret for ham, men jeg håber, han klarer den!

      Slet
  7. Hvor er den yndig. Og så på to uger!

    Bare den lille gut nu ikke får traumer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja, det er en rigtig fin opskrift!
      Måske skulle jeg spare lidt op til psykologhjælp.... Just in case.....

      Slet
  8. Jeg tror din lille ven kommer over det uden traumer, især fordi kjolen er så fin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, han overlever.... Han er så sød!

      Slet
  9. Hold da op, hvor er det en sød kjole! Den har så mange tøsedetaljer <3

    Hvor fint, at lilledrengen lige kunne agere model ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja - modellen er så fin! Jeg så mit snit til at fange en model.... Når nu han var der!

      Slet
  10. Jeg kan ikke finde dine fotos m opskriften på kjolen 😔 den er så fin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du klikker på linket, kommer du på Ravelry, hvor opskriften ligger som de nederste billeder i projektet. Det virker heldigvis stadig! Håber, du finder det.

      Slet
  11. Hej,
    Den er så fin den kjole - og jeg er vild efter at strikke den til mit barnebarn. Men jeg kan ikke find ud af at finde opskriften, ej heller det link jeg skal trykke på😳 Har været på Ravelry men kan heller ikke finde den der, kan du mon hjælpe mig?
    De venligste hilsner
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marianne - du holder musen over "her" og klikker. Så kommer du ind på Ravelry.
      Linket er dette: http://www.ravelry.com/projects/LeneSL/70s-dress-1
      Rul ned til de 2 nederste fotos som viser opskriften på norsk. God fornøjelse!

      Slet
  12. Hej igen,
    Så lykkedes det, endelig ... Tak for det.
    Du skriver at du har strikket den op i mælkegarn - kan du mon fortælle hvilket?
    Jeg er lidt i tvivl om strikkefastheden, idet Isager strikker i alpaka 24 m/10 cm og den norske opskrift siger 27 m/10 cm - men din ser så fin ud, så jeg ville nok også vælg mælke-, bomuld- eller lignende garn.
    Venlig sommerhilsen
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mælkegarnet er fra Viking, men de er desværre stoppet med at lave det. Man kan købe en blandning i stedet.
      Mønsteret er meget lille. Jeg ville klart gå efter en strikkefasthed på 20-24 m/10 cm, hvis den skal kunne passe mere end 3 måneder.

      Slet
  13. Hejsa - sød kjole :o). Jeg har hentet opskriften, men har mine problemer med den. Har du mulighed for at vejlede lidt?
    Mange hilsener Anette :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke noget problem. Du kan evt. skrive på christunte@yahoo.com

      Slet
  14. Hvor er det en sød kjole!! Ved du hvor man kan finde opskriften? Du skriver noget med at den er lagt ind som billeder på norsk, men det kan jeg desværre ikke finde. Kan du evt, lokkes til at maile den til malene@landlivet.dk
    På forhånd tak <3
    Mvh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal ind på denne side: http://www.ravelry.com/projects/LeneSL/70s-dress-1
      De nederste billeder viser opskriften.

      Slet
  15. Kjolen er så flot. Jeg ser opskriften, som du henviser til på http://www.ravelry.com/projects/LeneSL/70s-dress-1 Men den har ikke de flotte blade øverst, som den du har strikket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du da ret i! Det er ikke helt det samme.
      Men måske kan man kombinere med noget fra denne her? https://www.ravelry.com/patterns/library/fairy-leaves-dress
      Det er desværre det nærmeste jeg kan komme med en gratis opskrift....

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails