lørdag den 7. november 2020

Stædig / Stubborn

Jeg havde ikke troet det skulle ske. Ikke i Sverige! Da jeg var medicinstuderende, var CPAP-huer helt almindelige, og jeg sad og strikkede dem når jeg havde vagter på børneafdelingen, når jeg sad og passede forkølede babyer. Det er jo mange år siden, så selv i Danmark er CPAP systemet ændret, og jeg ved faktisk ikke, hvor meget man bruger huerne nu. 
I Sverige har man SLET ikke sådan nogle huer! Overhovedet! Ret pudsigt, faktisk. 

I never thought this would happen. Not in Sweden! When I was a medical student, CPAP-hats were quite normal, and I was knitting them when I was in the pediatric department, taking care of babies with upper airway infections. It's many years ago, and even in Denmark, the CPAP system has been changed, and to be honest, I don't know how much these hats are used. 
In Sweden, they don't use these hats AT ALL! A bit weird, actually. 
Nå. Men nu har jeg så en rigtig stædig lille patient hvor ingen af vores "hovedtøj" passer. Som i SLET ikke! Babyer er meget, meget svære at tale til fornuft, og det er meget svært at overbevise dem om, at det er godt med CPAP. Eller BIPAP. Specielt, når de lige kan få alt til at sidde så skævt, at det ikke virker. 
Da selvsamme baby viste, at det ikke går uden, så fandt jeg min allermest stædige side frem (som forhåbentlig er mere stædig end babyen!) og gik hjem og strikkede en CPAP-hue i går aftes. Det tog hele aftenen, men jeg håber meget, at den kan sidde godt fast om et lille hoved, og at man kan få den der næsemaske til at sidde lidt bedre. Det bliver spændende!
Opskriften er den store af min egen, og jeg strikkede i bomuld på pind 3,25. Den vejer 20 gram. 

Well. So now I have this very stubborn little patient, where none of our "head-gear" fit. Like NOT at ALL! Babies can be very, very difficult to talk sense to, and it's not easy convincing them that CPAP is good. Or BiPAP. Especially, when they can have everything sit so wrong that nothing is going to work. 
When this very baby showed that it doesn't work out without it, I dug down to my most stubborn side (which I hope is more stubborn than the baby's!) and went home and knit a CPAP-hat last night. It took all night, but I do hope it will sit very nice and tight on the little head, and that it will make the nose mask sit a bit better. Will be exciting!
The pattern is my own, the biggest size, and I used cotton on size 3.25 mm needles. It weighs 20 grams. 

4 kommentarer:

  1. Hvordan er "hue-situationen" på Cuba?
    Mange hilsner KM

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved det faktisk ikke! Har ikke været forbi Hvidovre i nogle år, og har ikke hørt noget fra min kollega som havde kontakter derovre.

      Slet
  2. Håber det lykkedes at hjælpe din lille "stædige" patient 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hjalp så overhovedet ikke. Huen var endda en smule for stor. Så nu har jeg taget den med hjem igen så en anden baby kan får den på et tidspunkt.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails