søndag den 23. januar 2011

CPAP-huer, opad

Materialer: Rester af bomuldsgarn eller bomuld/acryl (max 50% acryl, da de skal kunne kogevaskes). Hver hue vejer mellem 10 og 20 gram, ca.
Du kan lave så mange slags striber, som du orker. F.eks. et par pinde i en kontrastfarve eller skiftevis tykke og tynde striber. Mange striber eller få striber. Kun fantasien sætter grænser!
Strømpepinde str. 3, 3½ eller evt. 3,25. Kan strikkes på lille rundpind, hvis du foretrækker det.

Forkortelser:
"Lav en maske"; Saml en løkke op mellem den netop strikkede maske og næste maske. Strik masken drejet ret.

"Strik 3 m sammen"; Tag 2 masker løst af (gennem nr. 2 maske, stik strikkepinden ind som om du vil strikke 2 ret sammen, men tag de 2 m af venstre pind på én gang i stedet), strik 1 r, træk de løse masker over.

"Ind- og ud-tagninger";
1. strømpepind: Strik 1 r, lav 1 maske, strik 8-9-10-11-12-13-14 ret, strik 3 m sammen, strik 8-9-10-11-12-13-14 m ret, lav 1 maske.
2. strømpepind: strik 1 ret, lav 1 maske, strik 6-7-8-9-10-11-12 ret, strik 3 m sammen, strik 6-7-8-9-10-11-12 m ret, lav 1 maske.
3. strømpepind: Som 1. strømpepind.

Der er 7 størrelser - den mindste er meget lille, sv.t. en 500 grams baby. Den største passer en normal (stor) nyfødt.

Opskrift: Slå 56-62-68-74-80-86-92 m op. Fordel maskerne på 3 strømpepinde: på 1. pind 20-22-24-26-28-30-32 m, på 2. pind 16-18-20-22-24-26-28 m, på 3. pind 20-22-24-26-28-30-32 m. Strik 1. omgang vrang.
Herefter startes ind- og udtagninger på hveranden pind.
Strik først skiftevis 1 pind ret og 1 pind vrang, så der laves ret-riller. Ialt skal der være 3-5 ret-riller som kant (eller hvor mange du har lyst til). Herefter strikkes udelukkende glatstrik, dvs. ret på alle pinde.

De første 3-5 ind- og udtagninger laves i kanten, de resterende laves i det glatstrikkede stykke.
Efter ialt 8-9-10-11-12-13-14 ind- og udtagninger skal huen formes. Der laves ikke flere udtagninger, men indtagningerne fortsættes på følgende måde:
Fortsæt med indtagninger på hveranden pind de sædvanlige steder.
Når der er 14 masker tilbage ialt, laves en ekstra indtagning midt bag på huen.
Fortsæt indtagninger til der er ialt 6 masker tilbage. Bryd garnet, træk garnet gennem alle masker og stram. Hæft ender.

Stropper: I hver bred spids ved kinden hækles en strop; hækl ca. 40-50 luftmasker, vend, og hækl 1 kædemaske i hver luftmaske tilbage. Hæft ender.

Hurra! Du er færdig! Du kan nu begynde på en til. For de er da lidt vanedannende, ikke?

23 kommentarer:

  1. Spændende. Nu skal der også huer på pindene. Mon man har tid til at arbejde?

    SvarSlet
  2. Håber så meget jeg snart får tid til at lave nogle små huer, vil så gerne hjælpe :)
    KH Micha

    SvarSlet
  3. Den første fra mine pinde er klar! Klart vanedannende.

    Vi skal nok nå de 1000!!!

    SvarSlet
  4. Eva - det dér arbejde går alt for meget ud over min fritid!
    Micha - du er jo i forvejen god til huer, har jeg set.....
    Karen - jeg begynder faktisk også at tro på det!

    SvarSlet
  5. Milde hvor er de små de huer her :)

    Første hue er røget af pindene og klar til montering af snore :)

    Jeg tror da vi når 1000 huer - ja, det er jeg faktisk sikker på :))

    SvarSlet
  6. Ja. Den mindste størrelse er ret lille.
    Jeg har det med at undervurdere børns hoveder, men jeg tror nu nok, at den vil passe til sådan en 700 grams størrelse.
    De skal nok generelt være mellem størrelse stor clementin/lille æble og størrelse babyborn.

    SvarSlet
  7. Det er en skøn ide med 1000 huer. Jeg har den første klar :-) Skal du ikke lave en post på Ravelry med et link hertil? Så er jeg sikker på, vi nok skal nå de 1000.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Kirsten Marie - god idé. Det skal nok komme, men lige nu skal jeg først have konkurrencen/projektet helt op at stå. Det er lige spurtet fra mig!
    I løbet af den næste uge skal det hele nok komme på plads.

    SvarSlet
  10. Vi skal bare naa de 1000. Til pindene piger, parat, start striiiiik!

    SvarSlet
  11. hej, jeg vil gerne hjælpe med at strikke C-PAP huer. Hvordan kommer jeg igang? Hilsen Hanne

    SvarSlet
  12. Lin - jeg tror det også!

    Hanne - hvis du har strikkepinde og bomuldsgarn, er du godt kørende. Du kan finde links til 2 forskellige opskrifter i indlægget. (teksten til links har en lidt anden farve)
    Du er også velkommen til at sende en mail på christunte @ yahoo.com

    SvarSlet
  13. Super... første hue færdig... den er godt nok lille. Gav da et lille sug i maven.. De små pus...

    SvarSlet
  14. Hej Chris - fedt blognavn!
    Den mindste hue er super lille, ja.
    Der mangler nogle af dem der er lidt større (op til den 3. største størrelse) - hvis du har mod på at strikke flere!

    SvarSlet
  15. Kanon ide...kan man nå at være med?
    Skal huerne vare i Cuba d. 1.4. eller hos dig?

    Hilsen
    Hanne

    SvarSlet
  16. Hanne - du kan da sagtens nå det! Huerne skal være hos mig 1/4. De skal til Cuba midt i april, men konkurrencen er d. 1. (Eller 2. Posten skal lige nå at blive færdig med at levere!)

    SvarSlet
  17. Herligt..er i gang ;-)

    Hanne

    SvarSlet
  18. Flot initiativ..
    Nu skal jeg lige have sendt dem jeg nårinden 1-4. >>
    Din Emailadr. så jeg .. men kan ikke finde den nu? Hvad så med huerne efter nr. 1000? dem sender du vel også? Kolding sygehus har også huer til de små.
    Knus fra Vibeke (kolding)

    SvarSlet
  19. Vibeke - SAMTLIGE huer ryger til Cuba. De skal fordeles på hele 43 afdelinger, så der bliver ikke enormt mange til hver...
    Min email er: christunte @ yahoo.com
    Det er meget hyggeligt med de huer. Jeg tror faktisk, at samtlige af landets neonatalafdelinger bruger sådan nogle!

    SvarSlet
  20. Så er de første 9 stk færdige. Godt en uge endnu.... uhh...
    Dejlig beskæftigelse!!

    SvarSlet
  21. hvordan har du lavet de striber?

    SvarSlet
  22. Kristine - det er slet ikke svært. Hvis man laver almindelige striber med 2 farver garn, bliver de zig-zag-agtige, fordi mønsteret er sådan.

    SvarSlet
  23. Så har jeg strikket 4 stk. Har linket til dig her : http://fruobenhaupt.blogspot.dk/2013/01/cpap-huer.html

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails