torsdag den 9. september 2010

Faktisk har jeg lavet noget færdigt

Et sjal - "Miralda´s shawl" fra "Estonian Lace" af Nancy Bush.
Nu var jeg jo på hendes workshop ved Knit Nation (der iøvrigt har fået ændret næste års dato til 15-17 juli. Håber bare, jeg kan få fri!) - vældig spændende! Godt nok er hun ret "amerikansk" i sin måde at fortælle på, og pointerede meget, at alle hendes sjaler var strikket nøjagtigt, som de gamle damer i Estland havde sagt, men jeg tager hatten af for hendes opskrift.
Mønsteret er på smukkeste vis symmetrisk, endda i en sådan grad, at der er en firkant med knopper ved midtlinjen - dannet af to andre firkant-kanter, der gradvis bliver mindre, men så smart, at den faktisk er kvadratisk. Alt i opskriften passede.
Hvad fik jeg så ud af det? Det smukkeste, smukke sjal. Jeg er ovenud tilfreds, må jeg sige! (Med fare for at blive for selvfed) Mit had/kærligheds forhold til de estiske knopper er ikke blevet bedre. De er en pest at strikke, men utroligt smukke.
Sjalet er strikket af resterne fra min "Olive" - ialt har jeg brugt 105 gram Isager Højlandsgarn.
Der er enkelte modifikationer. Knopperne er lavet med 7 masker i stedet for 5, og jeg har strikket 3 masker sammen i siderne på de sidste pinde istedet for 2, for at undgå den mærkelige, bulede kant der er i original-modellen.
Sjalet er til min mors gamle nabo. Den sødeste dame, man kan forestille sig, og utroligt nok bor hun nu i samme bebyggelse som min mor. Hun er helt utroligt hjælpsom, beskeden og noget genert, men som alle andre har hun fødselsdag ca. en gang om året (på mandag) og min mor havde spurgt, om jeg ville strikke et sjal hun kunne få som gave.
Det ville jeg jo gerne (fik endda betaling for det), hun fik det faktisk allerede i går og blev vist mægtig glad.
Jeg er også glad!

14 kommentarer:

  1. Wauw, sikke et arbejde.
    Jeg er sikker på din mors gamle nabo er ovenud lykkelig... det ville jeg være, hvis nogen lavede sådan et kæmpe arbejde til mig :)

    SvarSlet
  2. Jeg tror hun var rigtig, rigtig glad.
    Altså - bare antallet af knopper bør sige noget om besværligheden og omhuen i sjalet, ikke?

    SvarSlet
  3. Whau hvor er den bare flot..kan godt forstå hun blev glad.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Vældig flot sjal.

    Tillykke med fødselsdagen på lørdag

    SvarSlet
  6. Hold da op hvor er det smukt, er sikker på at det giver stor glæde og bliver brugt flittigt i de kolde måneder.

    SvarSlet
  7. Meget meget smukt. Er du totalt-uvenner med knopperne eller skal du igang med et til dig selv????

    SvarSlet
  8. Rigtig rigtig smukt - heldige dame, der skal ha` så smuk en gave!

    SvarSlet
  9. Hvor er det smukt - og flot strikket!

    SvarSlet
  10. Tusind tak for alle jeres kommentarer!
    Sjaler er sjove at strikke - men det bliver nok ikke til et sjal med knopper overalt... Næh nej!
    Eva - tak skal du have. Det bliver en dejlig dag, tror jeg!

    SvarSlet
  11. Det er utroligt flot! Sikke et stort arbejde.
    Og det er jo også skønt at kunne glæde en, der sætter pris på det.

    SvarSlet
  12. Super flot sjal! Jeg har en svaghed for sjaler som disse og ja nu har jeg så en bog mere på ønskelisten!

    SvarSlet
  13. Lona - bogen er virkelig bare flot! (Så længe man passer på ikke at vælge et sjal fyldt med knopper som det første) Jeg kan anbefale den, blot med det in mente, at der nu er udgivet et helt Haapsalu sjalsmønster leksikon. Dér skal man dog selv vælge og sætte sammen.

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails