lørdag den 6. maj 2023

Stockholm

Torsdag og fredag var jeg lige i Stockholm til møde. Vi boede denne gang på hotel et helt nyt sted, så jeg fik da lige set nogle hjørner af byen hvor jeg ikke har været før! Jeg så også mange flere trapper end jeg nogensinde har set før. For eksempel denne her mellem to gader? Det er jo helt vildt!

On Thursday and Friday I went to Stockholm for some meetings. This time, we stayed in a hotel in a completely new place, so I got to see some corners of the city I hadn't seen before! Including a lot more staircases than I've ever seen. For instance this one between two streets? It's crazy!
Denne gang var vi der lige i rette tid til at se kirsebærtræerne blomstre i Kungsträdgården. Det var så fint! (Det er det jo altid....)
Det var helt vildt koldt deroppe, og vi gik vist alle og fortrød at vi ikke havde vinterjakker med! 
Vores møder var først ude i lufthavnen og næste dag på Karolinska i Huddinge, hvilket er syd for centrum. 

This time, we were just in time to see the cherry trees blossoming in Kungsträdgården. It was so pretty! (It always is....)
Stockholm was so crazy cold, and all of us regretted not bringing our winter coats!
Our meetings were first at the airport, and next day at Karolinska in Huddinge, which is south of the center. 
Karolinska er VIRKELIG ikke noget smukt sygehus! Det er gigastort og uoverskueligt og grimt. Til gengæld er der rigtig fint rundt om! Jeg manglede nogle skridt og havde noget tid til jeg skulle med toget hjem, så jeg fik gået en tur rundt i det lille naturområde som ligger bag sygehuset. Der er lavet stier, og det var sjovt! Der er en masse klipper og træer og føltes som at man var i en skov. 
Billedet her viser noget virkelig fint - de havde lavet et lille område med sten fra hele Sverige. Alle regioner var repræsenterede, og det var sjovt at se de forskellige typer sten! 

Karolinska is DEFINTELY not a pretty hospital! It's gigantic and confusing and ugly. But then it's very pretty around the hospital. I needed some more steps and had some time before catching my train, so I walked around in the wild park behind the hospital. They had trails, and it was fun! There are lots of rocks and trees and it feels like a forest. 
The photo shows something really pretty - they had this small area with rocks from all over Sweden. All regions were there, and it was so fun seeing the different types of rocks!
Da jeg så skulle hjem var det mindre sjovt. Egentlig havde jeg planlagt at blive der til i dag og få en dag i Stockholm uden møder. Men så fandt jeg ud af at jeg faktisk skal til fødselsdag i dag, og så måtte min billet jo laves om! Det blev et lidt senere tog, og det kørte lidt for langsomt, så i Norrköping måtte jeg vente en time og tage et tog senere end det jeg skulle have byttet til. 
Skal vi bare sige, at jeg ikke fik noget fantastisk positivt indtryk af byen! Det er dog tarveligt at bedømme en by på en sen fredag eftermiddag, specielt når jeg ikke lige gik 100 meter længere så jeg kom ind i deres gamle bydel. 
Men hjem kom jeg. Ved midnat. Det er dejligt med en morgen herhjemme!

When I was going home, it was less fun. I actually planned to stay there until today to have a day in Stockholm without meetings. But then I discovered that I was going to a birthday today, and then my ticket had to be changed! I got a later train, and it was really slow, so when I came to Norrköping I had to wait an hour and take a later train than the one I should have changed to. 
Lets just say that I wasn't too impressed of this city! It's not fair, though, judging a city on a late Friday afternoon, especially when I did not walk another 100 meters. If I had, I would have been in the old part of town. 
But I got home in the end. By midnight. I love having a morning at home!

4 kommentarer:

  1. Hold da op alle de trapper- et par ture op og ned, må da ellers være en god måde at få dagens motion på.
    Det er da også en en sjov ide mht at samle sten fra hele Sverige og lave et naturområde.
    Dejligt med mulighed for oplevelser ved siden af mødeaktiviteter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - den der trappe var LANG! Jeg gik heldigvis kun ned af den, men nåede at gøre det to gange.
      Det var sjovt at se lidt andet også end bare mødet, ja.

      Slet
  2. Jeg vil rigtig gerne besøge Stokholm en dag!

    Selv har jeg lige været i Edinburgh - der var den slags mystiske trappe passager alle mulige steder, total charmerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh - Edinburgh lyder altså også rigtig godt! Det er altid hyggeligt med de der gamle byer.
      Stockholm er fin og har en ret god undergrundsbane samt en masse hyggelige museer og steder. Kan virkelig anbefales!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails