torsdag den 27. januar 2011

1000 huer / 1000 hats

Hermed den officielle start på mit projekt / min konkurrence - strik 1000 huer til Cuba!
Først en kort baggrund. Min kollega har gennem nogle år haft kontakt til Cuba, hvor de har afprøvet CPAP-behandling til præmature børn. Til alles tilfredshed, åbenbart, for nu skal det indføres på hele Cuba, og til det formål har de bestilt udstyr til CPAP, inklusiv 1000 huer, som det pågældende firma dog skulle have 10.000 € for. (Ca. 75.000 kr) En hamper pris, mente hun, og spurgte derfor, om jeg evt. ville hjælpe med at skaffe huerne?

Spørgsmålet går derfor videre til jer derude. Vil du hjælpe?

Jeg har lavet to opskrifter en hue strikket opad, som du kan finde her og en hue strikket sidelæns, som du kan finde her.

OBS OBS OBS: Der er nu nok af den mindste størrelse huer. Der mangler huer strikket opad fra den næst-mindste til den 3. største størrelse og de sidelæns huer alle størrelser bortset fra den mindste. (Jer, der allerede har strikket de mindste skal bare sende dem)


De mindste størrelser er meget små, og de store størrelser passer til en normal nyfødt. Huerne skal gerne passe til babyer fra 700 gram til 2,5 kg. Det svarer vel ca. til et hovede på størrelse med en appelsin/tennisbold som det mindste, som en babyborn dukke som det største.
Huerne skal være klar til april (nærmere dato følger). Du kan kontakte mig på: christunte (@) yahoo.com
For at lave det lidt sjovt, bliver det en konkurrence. Fristen er 1. april 2011.
Hver hue er et lod, og der er foreløbig 11 præmier på højkant:

- 1 flaske rom fra Cuba
- 3 sæt med maskemarkører
- 6 præmier bestående af et bundt (lækkert!) garn

HVIS vi når 1000 huer, lover jeg, at der kommer nogle flere præmier. (Af den slags, der starter med W og slutter på ollmeise).
Er du frisk?

P.S. "Snup" gerne billedet og læg det som reklame på din egen blog. Vi har brug for mange hænder til det her!

So - this is the official start of my project / contest - knit 1000 hats for Cuba!
First a short note on the background for this. My colleague has been at Cuba a few years ago, and made contact with a neonatal-ward that agreed to try out CPAP-treatment for premature infants.
Apparently it went well, and now all neonatal wards in Cuba will use CPAP-treatment for these babies. In order to do this, they placed an order on equipment, including 1000 CPAP-hats that turned out quite expensive. The company wanted 10.000 € (13,700 $). My colleague was quite astounded and asked if I might be able to help find these hats.

And now I'm asking you - will you help?

I made two patterns; one pattern for a hat knit upwards, and one for a hat knit sideways.

ATTENTION: I have enough of the smallest hats. Please make hats in the following sizes: The upwards hat the second to the fifth size, the sideways hat all sizes but the smallest. (Those of you who already knit the smallest size can send them)

The smallest size is really tiny, and the largest size fits a normal newborn. For Cuba, the hats need to fit a baby between 700 grams and 2.5 kilos. That is a headsize like an orange or a baseball for the smallest, and a babyborn-doll for the biggest hats.
The hats need to be ready for April, the exact date will follow here. You can get in touch on my mail: christunte (@) yahoo.com
To make this more fun, I decided to make a contest. Deadline is April 1st, 2011.
Every hat will be a ticket for the contest, and for now, there are 10 prizes:

- 3 bottles of rum from Cuba
- 3 sets of stitch markers
- 6 prizes of (yummy!) yarn, 1 skein for each prize.

IF we make it to 1000 hats, I promise there will be more prizes. (The kind of prize beginning with "W" and ending with "ollmeise")
So - are you on to it?

P.S. You are welcome to use the picture for advertising for the contest on your own blog. We need many hands for this!

71 kommentarer:

  1. jamen jeg er helt med. Har aktiveret en anden strikker, og vil forsøge at hverve flere.... Jeg vil nemlig gerne vinde nogle af gaverne, så jeg må straks få købt noget bomuldsgarn, eller se i gemmerne om jeg har nogle. Jeg går i skarp træning....

    SvarSlet
  2. Kære Christunte;) Jeg er med. Har reklameret lidt på min blog og lagt et link til dette indlæg hos dig. Håber du ender med 1000 huer.

    P.S. Jeg har allerede 2 liggende, min mor har lavet;)

    SvarSlet
  3. this is a challenge, christine. we're in! i'll spread the word : )

    SvarSlet
  4. Godt initiativ! Dejlig måde at hjælpe på. Jeg går igang!

    SvarSlet
  5. Selvfølgelig er jeg frisk - selvom Nostalgien og andre strikkeønsker fra familien også fylder, skal der nok blive tid til Cuba-huer.

    SvarSlet
  6. Jeg er også klar! er startet og har sat et par veninder igang også ;o)

    SvarSlet
  7. I er jo utrolige....
    Der kommer en opskrift mere på i morgen.

    SvarSlet
  8. Dorina - thank you. There will be an extra pattern tomorrow

    SvarSlet
  9. er det ok at sende dit bloglink og billed via facebook? er sikker på jeg kender mange via der, der strikker men ikke har blogs som en alm. interesse

    SvarSlet
  10. Jeg er også med.....har allerede fået lavet 3. Er der nogle størrelser der er bedre end andre?

    SvarSlet
  11. Jeg er med...mor til cpap-børn kan da slet ikke la' være!..Går i gang med det samme - og takker for dejligt initativ!

    Helle

    SvarSlet
  12. Rikke - det er en super god idé! (Jeg har også lige smidt et link med billedet på min egen facebook side)
    Milla - det er nok de midterste størrelser, men jeg skal nok lige skrive to ord i indlægget
    Helle - det er super!

    SvarSlet
  13. Super initiativ! Tror bestemt at jeg har bomuldsrester, der kalder på at blive til huer.

    Kh. LisbethK

    SvarSlet
  14. Sikke et fantastisk initiativ!!!
    Jeg kan ikke selv strikke, eller jow lidt - men absolut ikke efter opskrift.
    Jeg vil dog gerne reklamere på min blog og andre steder ude i det virkelige liv :)
    God weekend.
    Tina

    SvarSlet
  15. Hej. Det skulle vel ikke være Lene Hesse der står bag :-)
    Har tidligere arbejdet sammen med hende i Roskilde. Jeg er på holbæk neo nu. Jeg er selv en krea-freak, men med tre små børn bliver det kun til lidt syning. Men min tante Else mangler noget til pindene, så jeg giver hende lige opskriften. Hvis det er Lene, så hils hende mange gange fra Pernille (tidl.spl. på c74 og mor til Mille)

    SvarSlet
  16. Der vil da absolut også komme et par huer fra mine pinde ;o) jeg har skrevet et indlæg på min blog, så efter hvor mange huer, der sidste år blev strikket til Red Barnets projekt (jeg havde 269 huer med fra Køge-området) og modtog efterfølgende flere huer, som kom til Afrika med Jane) - så er 1000 huer da slet ikke et problem ;o)

    SvarSlet
  17. Pernille - jeps, det er Lene. Jeg skal nok hilse! Jeg kom lige lidt ind fra højre, men kunne bestemt ikke sidde sådan en strikke-opgave overhørig.
    Lisbeth og mama-T - både huer og reklamer er meget velkomne!
    Liselotte - ja, det er gået op for mig, at det nok ikke er et spørgsmål OM vi når 1000....... Det er jo helt vildt!

    SvarSlet
  18. Synes det er et super initiativ. Jeg er med - mange bække små ......
    Har prøvet den mindste størrelse i begge mønstre- uha hvor er den lille. Det bliver den midterste fremadretet :-)
    Spreder lige nogle ord på min blog omkring projektet, så der kan hverves flere hænder.
    /annie

    SvarSlet
  19. Jeg er med på en uges hue strikkerier. Har lavet en lille reklamme på min bog

    SvarSlet
  20. Annie - ja, den lille er rigtig lille. Men du må endelig ikke gå helt op til den midterste størrelse som fast størrelse fra nu. Der skal bruges mange størrelser - også (specielt) de små!
    Alis - tak!

    SvarSlet
  21. Jeg er også med på hue-bølgen. Har vist en hel del bomuldsgarn, der gerne vil bruges-

    SvarSlet
  22. OK - jeg varierer. Går ud fra at opskriften er til alm. tykkelse bomuld 8/4.
    Jeg har lige fået en del helårsbomuld forærende. Prøver lige den mindste størrelse af på det.

    SvarSlet
  23. Annie - den mindste størrelse til helårsbomuld går nok fint.
    Frue Rønne - du er meget velkommen!

    SvarSlet
  24. Sikke en fin idé - Jeg er klart med og vil straks reklamere på min blog. Kh Dorte

    SvarSlet
  25. Super god ide. Det er nok ikke kun i cuba de mangler huer til de præmature, men et sted skal man jo starte. Arbejder selv på børneafdeling hvor der er højsæson for cpap huer lige nu, da alle de små kommer ind da de har RS Virus, som gør at de ikke kan trække vejret. Jeg vil gerne om jeg kunne få tid til at strikke lidt til projektet. Ellers har jeg givet den videre til min mors strikkeklub og jeg lægger et link ind på min side...

    SvarSlet
  26. Hej!
    Har linket hertil på min blog, og forhåbenlig strikker min mor en hue eller to.
    Hilsen Helle.

    SvarSlet
  27. Jeg bukker og takker pænt for al reklame.

    SvarSlet
  28. Jeg kan ikke strikke, men jeg har lagt dit indlæg ud på min blog (håber det er okay) for at lave lidt reklame til dig.
    Det er nemlig et super projekt!

    SvarSlet
  29. Jeg er helt sikkert med, vi har rejst en del på Cuba, og kan jeg give bare en lille smule tilbage af den enorme venlighed vi har mødt overalt, vil det være en enorm glæde for mig, så jeg går straks i gang.

    SvarSlet
  30. Sikke et skønt projekt, jeg lægger fluks et link på min blog, og vil se om jeg kan finde ud af at strikke nogle af de fine huer.
    Jeg bliver så glad, når projekter som dette bliver stablet på benene. Det er et supergodt initiativ.
    KH Pialouise

    SvarSlet
  31. Bedstemors kram og Pialouise - det er skønt, at I er med!

    SvarSlet
  32. Duer huer uden bindebånd også? Dem har jeg nemlig en grusom masse liggende af. Lavede dem til "Red Barnet", men fik dem aldrig sendt, så hvis de kan bruges her, ville det jo være superfint. De er meget små og lavet i enten bomuldsgarn eller bomuld/acryl.

    SvarSlet
  33. Fr. Møller - nej, desværre. Huerne skal være med bindebånd, så de kan sidde godt fast om hovedet.

    SvarSlet
  34. Jeg er desværre ingen ørn - og slet ikke den hurtigste af slagsen. Men projektet er så fuld af næstekærlighed og varme, at jeg vil kæmpe mit for at nå nogle stykker.
    Flot stykke arbejde... ;o)

    SvarSlet
  35. Alle huer er meget velkomne. Det er super, at du vil være med!

    SvarSlet
  36. Godt initiativ. Jeg kan ikke strikke men har lagt billede og link til din blog på min.
    Mvh Mia

    www.madebymiahansen.blogspot.com

    SvarSlet
  37. Jeg er da helt med - fantastisk initiativ - o det var da en helt uhyrlig pris i øvrigt.
    Jeg strikker gerne et par huer :-)

    SvarSlet
  38. Jeg strikker gerne et par eksemplarer, og har link og billede på min blog.

    SvarSlet
  39. Tommelise og Pia - mange tak.
    Prisen? Ja. Helt hen i vejret efter min mening!

    SvarSlet
  40. Godt initiativ! Jeg er selvfølgelig med - har netop strikket den første lille hue, det gik jo super hurtigt! Må prøve med en anden størrelse også i aften ;)
    Har lagt link hertil på min blog, og om lidt kommer den første hue også på ;)

    SvarSlet
  41. Elisabeth - det er bare super! De er nemlig hurtige at strikke, ja. (Og ikke nær så fedende som chokolade, når man lige skal have en til!)

    SvarSlet
  42. Et rigtig godt initiativ og jeg er med på at strikke små Cuba-huer.

    Jeg har strikket 2 små huerog det bliver selvfølgelig til flere. Det er et dejligt at kunne hjælpe andre, der har behov for det;)

    SvarSlet
  43. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  44. Jeg har fundet bomuldsresterne frem og er med. Har bare et (dumt???) spørgsmål: Hvor sender jeg dem hen? Har jeg overset noget? Har aldrig prøvet det før, så tilgiv mig for min uvidenhed.

    SvarSlet
  45. Sus - super!

    Kirsten - når du er træt af at strikke, sender du en mail på christunte @ yahoo.com
    Så sender jeg min adresse til dig.

    SvarSlet
  46. Super god ide du har fået der. Garn og pinde er fremme.Godt jeg har en del Bomulds garn på lager.
    Jeg har lånt dine billeder til min Blog og linker til dig derfra,håber det er ok.

    SvarSlet
  47. Jeg er også med (^_^)
    Indtil nu har jeg fået strikket 10 stk. og jeg skal nok nå et par stykker mere.

    SvarSlet
  48. Benthe og Charlotte - I er mere end velkomne.
    Al reklame modtages endvidere med kyshånd.
    Samtlige huer vil blive brugt - det tør jeg garantere. De er 43 afdelinger til at dele dem, og min kollega begynder nu at snakke om CPAP i nogle Mellemamerikanske lande også....

    SvarSlet
  49. Super initiativ - jeg har sat mor og svigermor i gang og skal også selv forsøge at kaste mig ud i et gang strikkeprojekt.

    SvarSlet
  50. Bebe - det er bare alletiders!

    SvarSlet
  51. Der kommer også huer fra Færøerne i løbet af mars :)

    SvarSlet
  52. Debora - de er meget velkomne...

    SvarSlet
  53. Jeg vil straks gå i gang med de sidelæns huer, det er faktisk også dem jeg bedst kan lide at lave :-).

    Har dog nogen af de andre som jeg har lavet, dem sender jeg.

    SvarSlet
  54. Hej Lotte - de er meget velkomne.

    SvarSlet
  55. HI!
    Har lagt opskrifter og link ud på min hjemmeside, så håber jeg at du får endnu flere hjælpere...

    SvarSlet
  56. Jamen - jeg siger da bare mange tak til jer begge!

    SvarSlet
  57. Jeg har sendt 19 huer til dig

    SvarSlet
  58. Jeg glæder mig til at pakke dem ud...

    SvarSlet
  59. sikken en god ide! Jeg kan ikke finde ud af at strikke selv! Men har lavet reklame for det på min egen blog...http://www.varsel-barsel.com/. Lånte lige billedet! Håber du når 1000 små hatte!

    SvarSlet
  60. Ditte Marie - tusind tak skal du have!

    SvarSlet
  61. Hejsa.
    Fik lige lagt en besked i din beskrivelse af hueropskrifterne.

    men jeg har lige et par huer jeg gerne vil af med men skal jo bruge din adresse for at kunne komme af med dem, linker dig lige til min blogg.
    og håber på at jeg får et sted at sende dem hen.

    Det er jo et supergodt projekt.
    Mange hilsner Lene

    SvarSlet
  62. Godt initiativ! Jeg ville gerne deltage med en hue, men jeg er først lige begyndt at strikke og kan i hvert ikke nå at strikke en hue til april. Øv at jeg ikke så det før. :/

    SvarSlet
  63. Stine - jeg er bange for, at der måske kommer noget hue-noget senere også, så du må hellere komme i gang!

    SvarSlet
  64. Nååh - vil det sige at jeg roligt kan strikke en hue i ny og næ og gemme til du får brug for dem?

    Har jo masser af bomuldsgarn tilbage.

    SvarSlet
  65. Lotte - ja, det kan du vist roligt gøre...

    SvarSlet
  66. Så er der lidt huer.

    Hvor skal jeg sende dem til?
    min mail er hh4720@gmail.com

    Hilsen
    Hanne

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails