fredag den 28. januar 2011

CPAP-hat, sidelæns

Dette er en opskrift på en baby-hue strikket sidelæns. Den har stropper, sidder godt fast på hovedet, og er derfor god til CPAP-behandling.

Huerne strikkes i bomuld (evt. bomuld/acryl, men max 50% acryl), og du skal bruge 10-20 gram til hver hue. Der er mulighed for striber som du har lyst.
Du skal bruge strikkepinde str. 2,5 - 3,0 mm. (Jeg har strikket på pind 2,75).

Huen strikkes i ret-strik i zig-zag-facon. Den kræver noget syning, men til gengæld får du en dejlig, elastisk hue der sidder godt.

Teknik:
"Udtagning til venstre":
1. pind: Strik 1 r, strik 2 m r sammen, strik til der er 1 m tilbage, slå drejet om pinden, strik 1 r.
2. pind: Strik alle masker r.

"Udtagning til højre":
1. pind: Strik 1 r, slå drejet om pinden, strik til der er 3 m tilbage, strik 2 m r sammen, strik 1 r.
2. pind: Strik alle masker r.

Mønster:
Slå 20-22-25-27-30 m op.
Strik "Udtagning til venstre" 8-9-10-11-12 gange
Strik "Udtagning til højre" 8-9-10-11-12 gange
Strik "Udtagning til venstre" 5-5-6-6-7 gange
Strik "Udtagning til højre" 5-5-6-6-7 gange
Strik "Udtagning til venstre" 8-9-10-11-12 gange
Strik "Udtagning til højre" 8-9-10-11-12 gange
Luk alle masker af.

Nu skal huen sys sammen. Se på det nederste billede, og sy de grønne sider sammen, de pink sider sammen og de gule sider sammen. Sy opslagnings- og aflukningskanten sammen.

Bindebånd: I hver af de to brede spidser hækles 50 luftmasker, vend og hækl 50 kædemasker (1 i hver luftmaske) tilbage. Hæft ender.

Sådan! Du har nu strikket en hue. Prøv en af de andre størrelser!

Tip; når jeg selv strikker huen, samler jeg masker op fra opslagningssiden og strikker opslagning og aflukning sammen, mens jeg lukker af. De første gange er det dog en god idé at sy, så man lige forstår, hvilke takker der skal sys sammen...

13 kommentarer:

  1. Det er dem jeg strikkede til mine drenge - engang ☺
    Så nu går jeg i gang og pludselig får du nogle huer ♥

    SvarSlet
  2. Det er også den opskrift, jeg har brugt til mine, da de var små.
    Jeg husker forholdet lidt anderledes:
    Ved for eksempel 24 masker strikker jeg først 12 udtagninger, så 12, så 6, så 6, så 12, så 12. Så er det altid nemt at huske.

    Nu har jeg så prøvet din opskrift, og den virker også!

    SvarSlet
  3. Jeg er med her og har linket til dig på min blog.
    God lørdag :-)

    SvarSlet
  4. Jeg er også med og strikker på livet løs!

    SvarSlet
  5. Eva - jeg lavede dem lige lidt bredere, fordi jeg syntes det blev bedre når de er så elastiske. Jeg er glad for, at det virker!
    Henriette, Citronmoster og Berit - det er bare dejligt, at I strikker med!

    SvarSlet
  6. Hyggeligt, så fik jeg også lige støvet strikkepindene af :) Skal de bare afleveres/sendes til dig?

    SvarSlet
  7. Kirsten - ja, de skal hjem til mig. Du kan evt. skrive på
    christunte(@)yahoo.com

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. hei!
    Kjempe fine ble luene! Har veldig lyst til å prøve meg selv på en, men hvordan blir størrelsen? Og har du oppskrift til flere størrelser?

    SvarSlet
  10. Linda - tak skal du have. Jeg har ikke lavet flere størrelser end de 5, nej.
    Til gengæld tror jeg, at man kan eksperimentere meget med størrelserne ved at skifte garn og pindetykkelse.
    Prøv f.eks. med meget tykt garn på minimum pind 6 mm!

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Jeg har veldig lyst til å strikke slike luer, men hva slags garn kan jeg bruke? Jeg ville helst strikke dem i ull, ikke bomull da jeg ikke liker å strikke i bomullsgarn. Kan du si noe om masker pr 10 cm eller hvor mange meter garnet har pr 50/100gram? Jeg tenker selvfølgelig da i forhold til babystørrelser ;-)

    SvarSlet
  13. Du kan sagtens strikke i uld. Jeg vil tro, at tykkelse strømpegarn eller lidt tyndere vil egne sig fint.
    Strikkefastheden er ikke så vigtig, men jeg tror, det vil være omkring 25-28 masker pr. 10 cm på pind 3. Størrelserne er ikke så forskellige igen, så du må prøve dig lidt frem. God fornøjelse!

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails