lørdag den 10. oktober 2009

Lørdagens store overraskelse

Se lige her - det ærværdige gamle dagblad Politiken - nu med strikkeopskrift! Jeg var næsten ved at få havregrynene i den gale hals, da jeg slog op i lørdagsliv og fandt to sider med artikel og opskrifter!

Artiklen handler om, hvor populært, det er at strikke, og hvorfor det er populært. Det fik mig til at tænke lidt over, hvorfor jeg strikker. Så. Er du klar?
"Strik er antitesen til masseforbrug, ligegyldige ting, tidspres og kopi"
Hmm. Anti-tesen til masseforbrug.. Jeg har helt ærligt aldrig i mit liv købt så meget garn på et år før det sidste år, hvor nettets strikkemuligheder for alvor gik op for mig, så den holder vist ikke. Anti-tesen til ligegyldige ting? Tjek! Garn er utroligt ikke-ligegyldigt! Anti-tesen til tidspres? Hmm. Den dame har vist aldrig stresset helt enormt over en (forventet) hjemmestrikket gave, der stadig ikke var færdig, 2 dage før den skulle afleveres! Og Anti-tesen til kopi? Deeeeen holder vist heller ikke. En god model giver ringe i vandet, og pludselig strikker alle det samme. Jeg så ihvertfald 2 halve kongerige-sjaler i forbindelse med Tivoli-turen i går!
"Når vi selv strikker vores ting, så ved vi med garanti, hvordan det er produceret" - jeps, og hvor mange gange, jeg måtte pille op undervejs, indtil jeg opgav og besluttede mig for, at "ingen ser det"
"Håndarbejdets svar på slowfood" - njoeh... Man kan da ihvertfald selv vælge, hvor meget acryl man vil have i sit tøj! Og det går laaaangsomt at strikke.
"Krisen" - "Vi mærker kun krisen på den måde, at folk er mere hjemme og derfor strikker mere". Dér melder jeg hus forbi! Altså - når jeg har en aften hjemme, så strikker jeg da, men det meste strikkeri foregår vist alle mulige andre steder (jeg har - som bekendt - en særlig forkærlighed for tog, møder og andre folks fødselsdage).
"Man får en tidslomme i en hektisk hverdag, når man laver noget, der er langsomt". Det kan jeg heller ikke helt følge. Jeg mærker bare den gode følelse af hygge og afslapning og afkobling. Jeg kan sidde i et forsinket tog fyldt med stressede mennesker og tænke "herligt - så når jeg lige et par pinde mere!".
"Med et par pinde og noget garn er det muligt at leve op til modebladenes diktat om at skabe sin egen stil og sætte sit personlige præg på sin garderobe" Tjek! Men det er nu mere, fordi en hjemmestrikket sweater passer så godt sammen med nogle jeans, og fordi det først er det sidste år, at min "stil" (hvis jeg nogensinde har haft en!) er til at finde i butikkerne.
Hvorfor strikker jeg så?
Fordi det plejer jeg! Har faktisk haft 25 års jubilæum som strikker, har jeg opdaget! Jeg strikker, fordi det er sjovt og hyggeligt. Det er skønt at se på sit garn og vide, at der er fuldstændig uendelige muligheder for, hvad det kan blive til. Jeg strikker, fordi så er der ihvertfald én ting, jeg kan kontrollere fuldstændig - rigtig mange ting afhænger af andre mennesker og af de ting, der sker, men mit strikketøj! Det er mit! Jeg strikker, fordi jeg slapper af. Tankerne kan tage på langfart. Jeg strikker også, fordi jeg så bedre kan koncentrere mig. Fingrene finder ikke på alle mulige, forstyrrende tidsfordrivs-handlinger, når de er beskæftiget med strikketøjet. Jeg falder ikke i søvn ved et meget kedeligt møde, og hvis det virkelig er uendeligt kedeligt og irrelevant, så kan jeg bare fokusere lidt på strikketøjet. Det giver mig også en god undskyldning for at kigge ned på strikketøjet, hvis jeg sidder i toget og bare overhovedet ikke er i det sociale hjørne.
Jeg har strikket mig hele vejen gennem studiet, inkl. eksamenslæsning. Jeg har strikket kedelige ting, sjove ting, seriøse eller skøre ting, små og store ting. Jeg har godt nok aldrig strikket, fordi det var hipt, men det er da skønt, at det er blevet det!
Forresten - jeg er nu en af de tilbageværende 17 levende deltagere i Hat Wars. Fantastisk at nå så langt! Krydser fingre for, at den ventede Hat in Progress snart ankommer til hjemmet, så jeg kan slå én mere ihjel, inden jeg selv falder....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails