lørdag den 13. september 2014

Tydal

På Bornholm var jeg på workshop hos Katrine Wohllebe i en ganske særlig teknik fra Tydal i Norge. Jeg havde været der før - for 5 år siden, hvor test-strikningen endte i en enkelt vante, der nu troligt hænger på juletræet hvert år.
Siden havde jeg ikke strikket på den måde, så jeg tænkte, at jeg trængte til en genopfriskning.....
Det var så hyggeligt! I år startede jeg dog på en vante mere, for nu kender jeg jo en, der snart trænger til varme til fingrene i barnevognen.

When at Bornholm, I went to a workshop with Katrine Wohllebe in a very special technique from Tydal in Norway. I went to that workshop 5 years ago too, where my test-knitting ended up in one single mitten, that every year hangs faithfully on my Christmas tree.
I haven't used the method since then, so I thought I would need a brush-up.....
It was so much fun! This year, though, I started another mitten, since I now know someone who will need warmth for the fingers when sleeping in the pram.




Hun blev da også sådan - - - overrasket? De der mærkelig ting på hænderne!
Teknikken er nærmest sådan dobbeltstrik med to vrangsider. Det bliver mægtigt varmt og elastisk, og udover vanter, kan man strikke huer. Det kan også strikkes på to pinde, og ville helt sikkert kunne blive til et utroligt varmt og lækkert tæppe. Jeg tænker også strømper, men det skal der nok lige tygges lidt mere på.
Vanterne er strikket på pind 4 i lækker blød uld/alpaca, og de skal nok gøre gavn. Så længe det yndige barn ikke smider dem væk, altså. 40 gram vejer de.

She did get really - - - surprised? What weird things to have on your hands!
The technique is a kind of double-knitting with to purl sides. It gets really warm and elastic, and apart from mittens, you can make hats. It can also be done with 2 needles, and I think it could make a very warm, comfy blanket. I also think it would make some nice socks, but I would have to think really hard about that.....
The mittens are made with needles size 4 mm in delicious, soft wool/alpaca, and I'm sure they'll make good use. As long as the gorgeous child don't throw them away, you know. They weigh 40 grams.

4 kommentarer:

  1. Skønne vanter. De kommer bestemt til at gøre gavn ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg. De er dejligt varme og nemme at få på, fordi de er så elastiske.

      Slet
  2. De er virkelig fine og mon ikke hun får smag for det uldne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Hun bliver nok nødt til at vænne sig til det uldne!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails