torsdag den 10. december 2015

Status

Jeg har efterhånden arbejdet i Sverige i lidt over 2 måneder. Det är jättebra.......
Det er lange dage, og jeg må se i øjnene, at jeg skal gøre mit bedste for ikke at planlægge alt for meget om aftenen (det går så ikke så godt med det. Jeg er åbenbart en selskabspapegøje der er bange for at gå glip af noget!), for sådan en hel uge med både arbejde om dagen og andre mennesker om aftenen er noget hård.
Togturen er lang, men bestemt til at overleve med et strikketøj og uden for meget arbejde (yes. Det har jeg også gjort. Nogle gange er man nødt til det!).
Kollegerne er gode, patienterne søde (selvfølgelig!) og det går faktisk rigtig fint fremad med at lære svensk. Jeg har lært vigtige ord som "skumt" (skummelt), "skumtomte" (skumnisse), "upprepa" (gentage), "uppehållstillstand" (opholdstilladelse) og "fika" (yderst vigtigt! Kaffe og kage, nemlig!). Hver dag håber jeg, at et nyt ord til forrådet skulle give mig lov at gå hjem, men sådan fungerer det så ikke........
Så jeg tror, jeg bliver hængende, selv om jeg ikke flytter!

By now, I've been working in Sweden for a bit more than 2 months. Det är jättebra.......
I have long days, and I have to realize that I need to cut down on the plans in the evening (which is very hard. Seems like I really love other peoples company and don't want to miss out on anything!), because an entire week of work during the day and seeing people every night is quite hard.
The train-ride is long, but survivable with a knitting project and if I don't do too much work. (Oh yes. I do that too. Sometimes you have to!)
The colleagues are great, the patients cute (of course!) and I'm showing progress in learning Swedish. I learned some important words like "skumt" (dodgy), "skumtomte" (marshmallow-"nisse"), "upprepa" (repeat), "uppehållstillstand" (residence permit) and "fika" (very important! Coffee and cake!).
Every day, my hope is that just one new word in my vocabulary will earn me the right to go home early, but it doesn't work that way........
All in all, I think I'll stick to this place, although I have no plans about moving!

6 kommentarer:

  1. Ih de svenskere. Var det noget med lidt " grädde och sylt"???lol, jeg solgte isvafler i helsingoer da jeg var ung (yngre hedder det). Held og lykke med sproget, det skal nok komme.

    SvarSlet
  2. Fika... Ja jeg havde en del svenske kollegaer en overgang, da en ville fika skyndte jeg mig at afvise, for det lød ret skummelt syntes jeg :-) han var nu også både gammel og gift... Så mon ikke et par år gør underværker på sproget, det er jeg sikker på...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange ting, der lyder skummelt! Sjovt, at der er så forskellige ord.

      Slet
  3. Det lyder slet ikke ringe. Og hvis du kan holde fast i strikning på togturen, så er det da bare en bonus.

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails