fredag den 23. juni 2017

Midsommar

I dag er det "Midsommar" i Sverige. DET er noget, svenskerne tager seriøst! Stort set hele landet lukker ned, og så står den på nye kartofler, sild, jordbærkage og dans omkring midsommerstangen.
Den eneste del jeg rigtig har været med til, er jordbærtærte, men det er sandelig også godt!
De sidste dage har jeg så svaret på, om vi også fejrer midsommar i Danmark? Og hvordan?
Det er nemt at forklare om bålet og finde billeder på google af de store, flotte Skt. Hans bål. Det bliver lidt sværere, når jeg så skal forklare billederne. "Jo, altså - øhm - så brænder vi - øhm - hekse. Du ved, i middelalderen gjorde man det. Vores er jo bare en dukke, men - øhm - det er jo forfærdeligt."
Eller som de kalder det på min søsters arbejde: "Burn some witches, bitches!"
Jeg vil nu nyde Skt. Hans.

Today, it's "Midsommar" in Sweden. Now THAT is something the Swedes take seriously! The entire country shuts down, and then it's all about new potatoes, herrings, strawberry-cake and dance around the midsummer-stick. The only part of it I've tried was the strawberry cake, but that was yummy!
The past few days, I've been answering questions about if we celebrate midsummer in Denmark? And how?
It's easy explaining about the bonfire and google pictures of big, beautiful Sct. John fires. It gets a bit more difficult having to explain the pictures. "Well, - ehm - then we burn - ehm - witches. You know - during the middle age they did that. Ours is just a doll, but - ehm - it's actually horrible."
Or like they say at my sister's work: "Burn some witches, bitches!"
I'm going to enjoy Skt. Hans (Saint John).

4 kommentarer:

  1. Nyd det.Ogsaa at braende hekse. lol. Saver det saa meget. Hernede fejrer de itte en dut. Saa kedeligt. Nae du, lad os faa os et stort baal, nogle stegte aal og en fin midsommersang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg endte med at få besøg af min nevø, så det blev ikke noget bål. Men det er så hyggeligt at vi fejrer midsommer her nordpå! Det er vel også fordi det skifter så meget hvor lang dagen er.

      Slet
  2. Jeg så lidt af Søren Ryges Sankt Hans-program, og der lavede Bonderøven heksen: en mand i jakkesæt. Og så symboliserede den alle onde mænd i verden. Ny version af hekseafbrænding.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den bid så jeg også! Men så kom jeg til at se Star Wars med min nevø. Det var utroligt hyggeligt!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails