tirsdag den 22. juni 2021

Klar til bryllupskagen / Ready for the wedding cake

Nå, men så fik jeg prøvet noget nyt. Sidste år blev det en hæklet elefant og et strikket får, men i år har jeg så prøvet med et brudepar! 
Min nevø skal giftes, og til jul havde jeg åbenbart sagt noget som blev tolket sådan at han spurgte om et hæklet brudepar til bryllupskagen. Først troede jeg han lavede sjov med mig. Derefter begyndte vi at kigge på mønstre og endte med det her. Størrelsen var passende til kagen.

Well, so I got to try something new. Last year, I made a crochet elephant and knit a sheep, but this year, I've done my best with a groom and bride!
My nephew is getting married, and for Christmas, I apparently said something that was heard in a way to make him ask for a crocheted bride and groom for their wedding cake. At first, I thought he was joking. Then we started checking patterns and ended up with this one. Perfect size for a cake. 
Først lavede jeg bruden. Der var mange detaljer, men det gik rimeligt godt. Hun er ikke helt symmetrisk, men det er vi mennesker jo sjældent, og jeg synes bare det øger charmen. 

First, I made the bride. There were a lot of details, but it went quite well. She is not totally symmetrical, but since we humans rarely are symmetrical, I just think it adds to the charm. 
Jeg troede brudgommen så var meget nemmere. Men han har jo ben! Det var ikke let i det sorte garn, men det gik da. Også selv om jeg måtte ud i noget ben-forlængelse. 
Det sidste var hans butterfly, som egentlig skulle være i filt. Det havde jeg ikke, og syntes det var for kedeligt med ensfarvet butterfly, så det blev i stof i stedet. To små stykker som blev fint syet sammen i hånden. 

I did think the groom would be so much easier. But he comes with legs! It wasn't that easy with the black yarn, but I succeeded. Although I had to do some leg extension surgery.
The last thing on the list was his bow-tie, which was supposed to be felt. I didn't have any, and thought a mono-color bow-tie would be boring, so I ended up using fabric. Two tiny pieces were carefully sewn together by hand.  
Og så var der jo håret. HÅRET! Aldrig, om jeg havde forestillet mig det skulle være så besværligt! Fint blev det til sidst, men den der fletning tog lang tid, og det gjorde brudgommens pomadehår faktisk også. 
Det var dog umagen værd, for jeg syntes det blev rigtig fint. 
Øjenfarve og hårfarve er valgt så det passer. (Eller næsten. Brudens øjne er tydeligvis grøn-brune, hvis man kigger hende meget dybt i øjnene. Sådan nogle perler havde jeg ikke.) 
Jeg har hæklet i helt almindeligt bomuld fra skabet, og har brugt hæklenål nummer 3 til det meste. Dukkerne vejer 45 gram, og de er blevet fyldt med en lille smule vat fra en billig pude. 

Then there was the hair. The HAIR! Never had I imagined how much trouble it would be! It turned out really nice in the end, but the braided hair took a long time, and actually the grooms pomade hair also took a while. 
It was worth the trouble, though, because I think it turned out nicely. 
The color of the eyes and hair was chosen to fit. (Almost, at least. The bride apparently has more green-brown eyes, if you look her deeply in her eyes. I didn't have beads like that.)
I used plain cotton from the closet, and I mostly used a crochet hook size 3 mm. The dolls weigh 45 grams and were filled with a little bit of filling from a cheap cushion. 

2 kommentarer:

  1. De blev fine, og et stort arbejde. Dejligt de blev glade for dem. Der er nok ikke noget du ikke kan med garn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Det er vildt, hvad garn kan blive til!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails