fredag den 22. november 2019

Historisk / Historical

Jeg ville strikke bukser til lille Fætter M. Men eftersom han vistnok har arvet noget strikket fra sine kusiner, hvilket inkluderer nogle af de bukser jeg ville have strikket ellers, kiggede jeg istedet dybt i arkiverne og fandt denne opskrift istedet.
Det er en opskrift helt tilbage fra min spæde ungdom, fra et "Den lille Uldne" hæfte. Det var helt tilfældigt da jeg strikkede bukserne første gang da min kusine fik sit tredje barn. Hun var så begejstret for bukserne, at jeg strikkede dem igen og igen.
Faktisk har jeg strikket dem 25 gange, til 25 forskellige babyer, i perioden mellem 1987 og 2009.

I wanted to knit pants for little cousin M. But since I guess he got some knitted stuff from his cousins, including a pair of the pants I would have knitted for him, if he didn't already have them, instead I checked my library and found this pattern instead.
It is a pattern all the way back from my early youth, from a pattern book called "Den lille Uldne". It was a coincidence when I knit the pants the first time for my cousins third baby. She loved the pants so much that I kept knitting them.
Actually, I knit these pants 25 times for 25 different babies, between 1987 and 2009. 
Det er vel ikke mærkeligt min kusine kunne lide dem. De er temmelig elastiske og har en ret god pasform, selv om de ser ret så smalle ud.
Dengang jeg startede, var det min mors opskrift, og jeg skrev den af. I hånden. Den er lidt slidt efterhånden, opskriften, men jeg har den endnu. Jeg kan jo blive helt bange for at miste den, selvom jeg nu har både hæftet og den håndskrevne!
Nå. Denne gang er det første gang de ikke er strikket i bomuld. Istedet har jeg brugt "Regia Silk" strømpegarn på pind 2,5. De vejer bare 95 gram, og jeg håber, han kan lide dem. De skal bare lige have et mærkat på......

It's not strange that my cousin liked them. They are quite elastic and they fit really well, although they look kind of tight.
When I started, it was my mothers pattern, and I wrote a copy. By hand. It's quite worn by now, the pattern, but I still have it. I can get afraid of loosing it, although by now, I have both the book and the handwritten one!
Well. This time is the first time I didn't use cotton. Instead, I used "Regia Silk" sock yarn, using size 2.5 needles. They weigh just 95 grams, and I do hope he will like them. They just need a label and then they are ready to go......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails