tirsdag den 2. april 2013

Snowdrop look-a-like


Min påskevest blev færdig, og jeg er meget, meget glad for resultatet. Det er meningen, at den skal ligne en Snowdrop, men jeg havde ikke mønsteret. Til gengæld havde jeg bogen "Strikketøj", og jeg satsede på, at "Kjole med perlebesat bærestykke" var stort set som Snowdrop. Designere har det jo med at genbruge gode idéer.......
Desuden havde jeg 2 grønne farver, der var geniale sammen, og en ustyrlig lyst til at komme i gang og blive færdig på ingen tid! Af den grønne fra Garnudsalg.dk var der kun 100 gram, så det skulle ikke være en vest på små pinde med snoninger!

My Easter-vest is done, and I'm very, very happy with the result. It is supposed to look like a "Snowdrop", but I didn't have the pattern. What I had was the book "Strikketøj" by Helga Isager, and I thought the dress with pearls would be almost identically patterned compared to Snowdrop. Designers usually use their ideas several times......
I also had 2 green colors that were brilliant together, and a need for getting started and finishing in no time! One of the greens was thin wool, and I only had 100 grams, so I didn't want to make a vest on small needles, with cable-pattern!
Der er mange, der har strikket denne top, og der er gode råd rundt omkring i blogland. Jeg digtede en del.
Toppen er strikket på pind 4 og 6 mm. Jeg startede bærestykket med masker sv.t. str. medium. Første gang jeg tog ud, gjorde jeg som beskrevet, og de næste 2 gange tog jeg 2 masker ud pr. rapport omkring den første maske. Kan godt lide, at det bliver symmetrisk. Jeg tog ialt 5 masker ud pr. rapport, hvilket er 2 masker mere end i mønsteret, men det gjorde bærestykket mere rundt, så det sidder pænere.
På kroppen tog jeg 4 masker ud pr. omgang ialt 2 gange. Dels for at få en anelse A-facon, dels for at få et maskeantal, der kunne deles med 7, hvilket var en mønster-rapport. Da det så ud til at passe, strikkede jeg hulmønster til der kun var garn til 2 retriller og en aflukning. (Det var der så ikke engang. De sidste 7 cm er lukket af med en anden nuance højlandsuld.)
Ialt har jeg brugt godt 100 gram højlandsuld og 3 nøgler drops alpaca. Vesten er blød og varm, og jeg er stadig helt vild med farven......

Many people knitted this top, and surfing around the blog-sphere, there is plenty of advice on how to make it. I made up a lot of the pattern.
I used needles size 4 and 6 mm. I started the yoke with stitch-number according to size medium. For the first increase, I followed the instructions, but for the next 2 increases, I increased 2 stitches for each pattern-repeat, to make it symmetrical. I increased a total of 5 stitches per repeat, which is 2 more than the pattern calls for, but it makes the yoke more round, which I like.
Doing the main part, I increased 4 stitches a round a total of 2 time. Partly to make it just a little A-shaped, partly to end up with a stitch-number that could be divided by 7 (the number of stitches in a repeat). When I thought it fitting, I did the lace-pattern until I only had yarn left for 2 garter-stitch ridges and cast-off. (Didn't really have enough. Had to use a different shade of green for the last 2-3 inches.)
In total, I used 100 grams of thin wool, and 3 skeins of Drops alpaca. The vest is really soft and warm, and I'm still crazy about the color......

13 kommentarer:

  1. Den glæde forstår jeg godt, dejlig farve og så sidder den fantastisk.

    SvarSlet
  2. super flot, sidder godt og farven er lige i öjet.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Halloejsa hvor du kan. Flot flot flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Den er heldigvis lige op og ned, så jeg skulle ikke tænke alt for hårdt!

      Slet
  4. Hvor er den fin og farven - mums siger jeg bare :))
    Godt gået uden opskrift!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg havde jo LIDT opskrift. På en næsten-magen-til model.

      Slet
  5. Hold nu op som den er blevet flot - skøn farve :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg er ellers ikke til veste, men må vist ændre holdning på det punkt....

      Slet
  6. it looks gorgeous on you, and you can't tell the different shade of green at the end :)

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails