tirsdag den 29. august 2017

Min gamle by / My old town

I søndags var jeg i Odense. Den dejlige by, hvor jeg studerede og boede i 11 år. Jeg skulle til sommerfest oppe på Nordfyn, og jeg tog tidligt derover. Så tidligt, at jeg nåede at gå en lille tur, inden jeg gik i kirke.
Der var sandelig sket meget! Den store vej, Thomas B. Thriges gade, som virkelig har været den store hovedvej gennem centrum, var pludselig væk! Der bliver bygget på livet løs, og jeg tror, det bliver godt. Men det var virkelig mærkeligt, at vejen pludselig var væk!
Heldigvis lignede H.C. Andersens hus sig selv.

This Sunday, I went to Odense. The beautiful town where I did my studies and lived for 11 years. I was going to the summer party in the northern part of Funen, and I took an early train. Early enough to go for a little walk before it was time for church.
A lot had happened! The big road, Thomas B. Thriges gade, which has been kind of the main road through the center, had suddenly gone! They build like crazy, and I do think it will end up well. But it was so strange how the road suddenly had disappeared!
Fortunately, Hans Christian Andersen's house looked as usual.
Der var åbnet op ind til "nye" gamle baggårde, hvilket var rigtig fint at se.
Jeg nåede også at kigge vinduer hos Tante Grøn, som jo heldigvis havde lukket.
Vejret var også rigtig dejligt, så det var et hyggeligt gensyn med Odense, og pludselig føles 1,5 times togrejse jo som ingenting.....

They had opened up to let you gaze into "new" old backyards, which was very pretty to look at.
I also went window-gazing at Tante Grøn, but fortunately, it was closed.
The weather was really nice, so it was lovely seeing Odense again, and somehow, 1.5 hours of train ride feels like nothing......
Inden vi tog ud til fest, fik jeg fornøjelsen af at gå på brombærjagt i mine venners æbleplantage. Jeg elsker bare brombær! Der var så mange, at jeg kunne have spist mig en mavepine til, uden at de havde opdaget at jeg havde været der, og faktisk voksede de helt op i æbletræerne!
Det var så hyggeligt at bruge en dag med gamle (og nogle nye) venner.
Det er vildt at tænke på, at selv om jeg synes, jeg har boet så utroligt længe i Odense, så har jeg jo faktisk boet længere i København.... Som tiden dog går!

Before we went to the party, I had the joy of hunting blackberries in their apple plantation. I just love blackberries! There were so many of them, that I could have eating enough to have a stomach ache without anyone being able to see that I had even eaten anything, and they even grew up in the apple trees!
It was so nice spending a day with old (and some new) friends.
It's crazy to think, that even though I feel like I have been living so very long in Odense, I've already lived much longer in Copenhagen..... Time flies!

3 kommentarer:

  1. Sjovt at læse, at du har læst i Odense, det har min datter også. Og i må have gjort det samtidig, hun er to år ældre end dig, men har haft flere svinkeærinder i sin studietid. Odense er en dejlig by.

    SvarSlet
  2. Min datter hedder Henriette. Du kender måske også Line.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kender du også noget til Odense! Nej, umiddelbart kender jeg ikke din datter, men vi var ret mange på et hold.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails