fredag den 26. april 2024

Utroligt lyserødt / Very rosy

Da jeg var i Jylland i sidste uge, var sjalet med og fik virkelig meget strikketid. Både i toget derover, mens jeg besøgte min bror og svigerinde, og så lukkede jeg af og hæftede ender på vej hjem i toget. Så snart jeg kom hjem blev det vasket og lagt til tørre på gæstesengen. Her er det så på en lænestol - det er ret stort! 
Min kollega forsvarer sin PhD i dag og hun ELSKER lyserød! Så sjalet begyndte livet som noget fint, lyserødt yak-garn og et bundt håndfarvet, lyserødt garn fra Susses Spindehjørne. De to var bare så fine sammen at jeg ville prøve noget nyt og lave et to-farvet sjal! Mønsteret hedder "Swift Current", men jeg må indrømme at jeg var lidt nervøs for hvordan det skulle blive! Det er et stort arbejde at lave et sjal og man kan jo først rigtig se det når det er færdigt, så hvis det ikke bliver så godt er det virkelig ærgerligt! 

When I went to Jutland last week, I brought the shawl and got a lot of knitting time. Both on the train going there, while visiting my brother and sister-in-law, and then on the way home I cast off and sewed the ends. Well home, it was washed and left to dry on my guest bed. Here it is on an armchair - it is pretty big!
My colleague will defend her PhD today, and she just LOVES pink! So this shawl started life as some pretty, rose yak yarn and a skein of hand-dyed, pink yarn from Susses Spindehjørne. The colors just looked so pretty together that I wanted to try something new and make a two-colored shawl! The pattern is called "Swift Current", but I have to admit that I was quite worried how it would turn out! Knitting a shawl is a lot of work, and you don't know what it really looks like until it's done, and if it's not what you wanted, it's really too bad!
Men altså - jeg synes bare det er så FINT! Her er det på græsset i regnvejr så man rigtig kan se farverne mod det grønne!
Mønsteret var virkelig sjovt at strikke. Det er for det meste bare retmasker på lidt forskellige måder. En del af det er vævestrik som giver en ret fin effekt, og en to andre dele er vendestrik, som I vel næsten kan se. Virkelig smart! Det var også ret godt for tålmodigheden at der var de 6 forskellige dele, for ellers havde det bare føltes uendeligt. 
Sjalet er strikket i Lotus yarns worsted yak og håndfarvet BFL garn på pind 3,75. Ialt vejer det 245 gram, og jeg håber virkelig min gave bliver åbnet i aften så min veninde (og tidligere kollega) ser det mens jeg er der! Jeg glæder mig til at give det væk. 

And then - I just think it's so PRETTY! Here it is on the grass in the rain. The colors are really vivid against all the green!
The pattern was so much fun to knit. It is actually just different kinds of garter stitches, which I guess you can see. Really clever! It was great for my patience that it had 6 different sections, because otherwise it would have felt never-ending. 
The shawl is made with Lotus yarn worsted yak and hand-dyed BFL on size 3.75 needles. It weighs 245 grams, and I do hope my present will be opened tonight so that my friend (and former colleague) will see it while I'm there! I can't wait to give it away. 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja - hun blev glad! Og jeg fik lovet et par mænd at de skam også kunne få et sjal når de skulle forsvare deres ph.d.

      Slet
  2. Svar
    1. Tusind tak! Hun blev rigtig glad selv om jeg måtte være lidt pinlig og bede hende åbne gaven mens jeg var der.
      Hvad sker der for folk som gemmer gaverne til senere?

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails