lørdag den 2. januar 2021

DET TOG HELE DAGEN! / IT TOOK ME ALL DAY!

Nå. Men jeg havde så tænkt at jeg skulle sidde og hyggestrikke og montere i går og så tage billeder af det færdige resultat i dagslys. For HVORDAN skal man tage billeder af en mørkeblå sweater med snoninger i elektrisk lys? Nej, vel?
I stedet tog det sådan knap 6 timer. Men jeg blev færdig! Og den blev flot! 
Halsen tog lang tid. Det gør halskanter jo altid. Bagefter skulle den bukkes om og sys, hvilket også tog tid. Men det er blevet rigtig fint. 

Well. So I thought I would enjoy knitting the last bits yesterday and sew and then get some nice photos of the finished result in daylight. Because HOW are you supposed to take photos of a dark blue sweater with cables in electric light? How?
Instead, it took like 6 hours. But I got done! And it ended up beautiful!
The neck took forever. Necks always do that. Afterwards, it needed to be folded and sewn, which also took time. But it looks really good. 
Forstykket er rigtig fint med dobbelt-helix snoningen, de tynde snoninger og dobbelt perlestrik. Den er lidt figur-formet, men ikke for meget. 
Sweateren er strikket på pind 5, og det var faktisk ikke alt for komplekst at lave den. Det gik relativt hurtigt, og den er ikke spor stiv eller tyk, hvilket sweatre nogle gange kan blive med mange snoninger. 

The front is really pretty with the double-helix cable, the slim cables and the moss stitch. It's a bit shaped to fit, but not too much. 
The sweater is knit on size 5 mm needles, and it wasn't too complex making it. It went fairly fast, and it's not stiff or heavy, like cable-knit sweaters often become. 
Ryggen er kun i perlestrik og derfor med lidt færre masker. Jeg tænkte, at den kunne jeg nok strikke i løbet af en halv dag. Men altså. Det tog lidt længere tid end det.......
Sweateren er en test af en opskrift som min tidligere kollega har lavet. Der er kun samme størrelse indtil videre, og min niece vil gerne have den, for det er ikke MIN størrelse den er strikket i!
Garnet var en spole jeg fandt i skabet. Jeg købte det da Jorungarn lukkede for en del år siden, og det er faktisk J.C. Rennie Chunky Lambswool. Ikke dårligt, hva'? Jeg brugte det meste af min spole, ialt 620 gram.

The back is made with only moss stitch and so it has fewer stitches. I thought I could make the back in about half a day. But you know. It took me a bit longer than that......
The sweater is a test of a pattern that my former colleague wrote. There is just this one size so far, and my niece would like to have it, because this is not MY size!
I bought the yarn on a cone that I found in the closet. I bought it when Jorun yarn closed up some years back, and it's actually J.C. Rennie Chunky Lambswool. Not bad, hu? I used most of the cone, in total 620 grams. 
Først strikkede jeg ærmerne. Godt det samme, for de er bare sjovere at strikke først! Så føles de ikke helt så uendelige..... Ærmerne er fint formede og har også en dobbelt-helix. 
Den der dobbelt-helix er jo så DNA. Vi arbejder begge med cystisk fibrose, og min kollega fik en ide om at lave et mønster som patientforeningen så kan sælge. Cystisk fibrose er en arvelig sygdom pga. en mutation i lige præcis generne og dermed en "stavefejl" i patienternes DNA. Bliver spændende, når opskriften engang er helt klar!

First, I made the sleeves. Which was good, because they are more fun to knit first! They don't feel never-ending that way. The sleeves are nicely shaped and also has a double-helix. 
The double-helix is DNA, in case you are wondering. Both of us work with cystic fibrosis and my colleague had an idea of a pattern that the CF foundation could sell. Cystic fibrosis is an inherited disease due to a mutation in the genes, which is sort of a "misspelling" in the patient's DNA. Will be so exciting once the pattern is ready!

10 kommentarer:

  1. En rigtig lækker trøje med et flot mønster- også en fin idé mht at benytte det til at sætte fokus på sygdommen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja, vi håber, at nogen vil synes den er flot og vil strikke den!

      Slet
  2. Flot trøje. Den bliver niecen glad for

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg håber, hun kan bruge den. Skal lige have den til at kradse lidt mindre....

      Slet
  3. Dæleme lækker.Så fik du strikkeåret 21 i gang med maner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Ja, så blev det sandelig lige skudt i gang! Kunne forresten godt finde på at strikke denne her til mig selv også.....

      Slet
  4. Jeg tænker at, hvis strikning er afslappende må du være totalt i balance. Personligt kan strikning godt stresse engang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - præcis! Jeg strikker SÅ mange følelser ind i mine projekter. Bl.a. oftest desperation og vrede......
      Men jeg tænker at den kærlighed der trods alt viser sig ved at jeg bliver færdig er vigtigere!
      Det er så dejligt at kunne strikke når man laver noget kedeligt eller frustrerende. På den måde kommer man i balance...

      Slet
    2. Det er rigtigt meget Dejlig energi i vred, der kommer jeg ofte til at strikke et par cm. for langt. Jeg laver ikke noget samtidigt med jeg strikker, kun lytte og kikke på noget kedeligt fra et medie. Har set du strikker stående i kø eller på turisttur, det har jeg ikke hjerne til.

      Slet
    3. Jeg kan altså ikke stå i kø eller sådan hvis jeg laver noget alt for indviklet. Og det lykkedes mig at lave fejl i perlestrik da jeg så skihop samtidig.......

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails