søndag den 3. september 2023

Den Sorte Diamant / The Black Diamond

Jeg skulle mødes med min veninde i går, og hun spurgte, om ikke vi skulle gå på Den Sorte Diamant og bare se det ordentligt? Det er jo en virkelig markant, smuk bygning nede ved havnen, og jeg har kun været derinde en enkelt gang til en koncert, så det var jeg helt med på. 
Flot ser den ud når man går hen mod den!

I was meeting my friend yesterday, and she asked if we could go to the Black Diamond to just check it out? It is this very significant, beautiful building by the harbor, and I've only been inside once for a concert, so I thought it was a great idea! 
It looks very pretty when walking towards it!
Vi gik ind og op ad trapperne til de gamle bygninger bagved. Jeg ved ikke hvad jeg helt havde tænkt, men hovedfunktionen for Det Kongelige Bibliotek er - ja, altså - bibliotek! 
Så vi kom ind forbi en masse læsesale og prøvede at være meget stille. 
Der er utroligt smukt derinde, og jeg håber virkelig min niece udnytter chancen for at sidde derinde og læse engang hvis hun får mulighed for det!

We went inside and up the stairs to the old buildings in the back. I don't know what I had been thinking, but the main purpose of the Royal Library is - well, you know - to be a library!
So we passed so many reading rooms and tried our best to keep quiet. 
It's so incredibly beautiful inside, and I do hope my niece will take advantage as a student and sit in there to study some time if she can!
Når man ledte lidt kunne man finde en udstilling med bibliotekets skatte. Det var ret sjovt! Blandt andet var der denne tegning af Hergé med Tintin på ferie i Danmark. 
Jeg kan ikke fransk, men kan godt læse "snaps".....

We walked around a bit and found the exhibition of treasures of the library. That was fun! For instance, they had this drawing by Hergé of Tintin on vacation in Denmark. 
I don't really know French, but I understand the word "snaps"......
Vi så også Frederik d. 2.'s gamle, hemmelige krigsbog som Christian d. 4. havde skrevet noter i. Det er en imponerende flot tegning af en eller anden slags kanon, ikke? Vildt med sådan en næsten 500 år gammel bog! 

We also saw Frederik the 2nd's old, secret book of war that Christian the 4th had taken notes in. The drawing of some kind of cannon is impressive, right? It's amazing with a book like this, almost 500 years old!
Vi fandt også toppen med den helt vilde udsigt over biblioteket og havnen. 
Det er altså en virkelig imponerende bygning! Og det var en rigtigt dejlig dag i København! Det er skønt at lege turist i sin by. 

We also found the top with the outstanding view of the library and the harbor. 
This building is really impressive! And it was a wonderful day in Copenhagen! It's fun being a tourist in your own town. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails