torsdag den 6. september 2012

Cumulus!

Endelig er Cumulus færdig! Startet d. 1. januar, da jeg skulle starte det nye år, hvor jeg kunne strikke, hvad jeg havde lyst. Den har taget noget tid, for det er sandelig ikke nemt at strikke med 5 tråde garn.... Det har kun foregået herhjemme, med et øje på strikketøjet det meste af tiden for at undgå, at den ene tråd pludselig var længere, eller ikke var kommet med i masken osv. På trods af det er det altså alligevel smuttet et par steder. Eftersom jeg er typen, der ikke er begejstret for at skulle stirre på mit strikketøj og heller ikke specielt for kombinationen af pind 7 mm til 5 tråde garn, så har den fået lov at ligge og kede sig ret meget ind imellem. Men nu skulle det være!
Nogle dage i sofaen kunne gøre det, og hvor er den dog blevet dejlig.

Finally my Cumulus is finished! I started it on January 1st, at the beginning of this new year in which I could knit whatever I (ME) felt like. It took a while, because it's not very easy knitting with 5 different threads combined.... I only knitted it when at home, looking a little at the knitting most of the time to make sure that one of the threads wouldn't suddenly become too long or miss the needle and the stitch. In spite of my concentration, it did happen a few places. Since I'm not the kind of person who loves to stare at my knitting and really not too fond of the combination of very large needles and 5 thin threads of yarn either, it has been doing nothing for long periods. But now was the time to finish it!
A few days on the couch were enough, and I'm so happy with the result.
Trøjen er (jo) Cumulus, fra "Strik naturligvis" af Annette Danielsen. Vældig godt mønster at strikke efter. Jeg har brugt andet garn, og jeg har lavet både trøjen og ærmerne længere, men ellers ikke ændret noget.
Garnet er for det meste fra garnudsalg.dk. Jeg har brugt 1 tråd Blackhill højlandsuld (øverst til venstre), 1 tråd tynd mohair (nederst til højre) og 2 tråde tynd cashmere/uld (nederst til venstre). Endelig har jeg brugt 1 tråd Drops alpaca (øverst til højre). Resultatet er virkelig, virkelig blødt og en anelse pelset pga. mohair-garnet. Den holder faktisk også faconen rigtig godt efter vask.
Der var et problem med alpaca-garnet - jeg havde 5 nøgler, men skulle bruge mere. Desværre har de skiftet farver siden jeg købte de første nøgler, så ærmerne har en anden farve alpaca. Man kan dog kun se det, hvis man virkelig kigger efter. Heldigvis!
Som I kan se, er det jo ret sjovt, hvordan 4 forskellige farver tilsammen bliver en helt femte. Jeg er meget fascineret, og det giver et rigtig godt spil i trøjens farve. Bortset fra, at det er besværligt, så er det faktisk sjovt at lave nye farver på den måde...... Ialt vejer trøjen 800 gram, men den føles altså dejlig let. Ikke for tyk.
Ialt har jeg brugt knap 6 nøgler alpaca, ca. 250 gram højlandsgarn, lidt over 100 gram mohair (der var ikke nok i 1 nøgle) og knap 200 gram cashmere/uld.
Når I læser dette, er jeg på arbejde igen. Forhåbentlig uden at hoste folk ud af afdelingen.....

The cardigan is (obviously) Cumulus by Annette Danielsen. The pattern is very well written and easy to knit from. I used different yarns, and I made the body and sleeves longer, but didn't change other things.
Most of the yarn is from garnudsalg.dk. I used 1 thread of Blackhill wool (top left), 1 thread of thin mohair (bottom right) and 2 threads of thin cashmere/wool (bottom left). Finally I used 1 thread of Drops alpaca (top right). The result is really, really soft and with a slight halo due to the mohair. It keeps the shape very well after washing it.
I had a problem with the alpaca-yarn - I had 5 skeins, bought several years ago, but needed more. Unfortunately, they changed the color a bit, so the sleeves have a slightly different shade compared to the rest of the cardigan. Fortunately, you won't se it unless you know what to look for.
As you can see, it's really funny how 4 different brown colors combine to make a totally new color. It is very fascinating, and really makes the final brown color look alive. Although it is a bit troublesome, it's fun making new colors like that..... The total weight of the cardigan is 800 grams, but it still feels very light. Not too thick.
I used almost 6 skeins of alpaca, about 250 grams of blackhill wool, a bit more than 100 grams of mohair (1 skein wasn't enough) and almost 200 grams of cashmere/wool.
When you read this, I'm back to work. Hopefully I won't scare everyone away with my coughing.

13 kommentarer:

  1. Hold nu op, for den er lækker! Den skal da vist på listen over ku' godt projekter - og dejligt at du har skrevet hvor meget du har brugt af hver slags garn, det hjælper os der er enormt dårlige til lige at bruge en anden slags garn end den, der står i opskriften :-)

    SvarSlet
  2. Super super smuk og lækker far e :)
    Håber det går på arbejdet!

    SvarSlet
  3. Flot. En rigtig hyggetrøje. Sjovt som en lille tråd mohair kan ændre udtrykket af et andet garn.

    SvarSlet
  4. Den er vildt lækker, så resultatet er helt sikkert alle anstrengelserne værd efter min mening. Sød farve den er endt med at få.

    SvarSlet
  5. Din cumulus ser skøn ud - dejlig blød og den ekstra længde klædre den. Jeg tror også min skal være længere i længden - når...

    SvarSlet
  6. Arbejdet gik godt. Vi overlevede allesammen....
    Tak for roserne til trøjen. Jeg er SÅ glad for den!

    SvarSlet
  7. Hvor er den flot - den må være dejlig at "putte" sig i :)

    SvarSlet
  8. Den ser super lækker ud! Det er da egentlig gået ret hurtigt (jeg ville have været længere om det) ;)

    Sjovt at se farvemagien med de "originale" nøgler og den resulterende blanding!

    SvarSlet
  9. Karen - jeg synes sandelig 8 måneder er nok.... Når jeg nu først troede at den kunne laves på under en enkelt måned! Men det har selvfølgelig taget lidt ekstra tid, at den krævede koncentration og ikke var så mobil.
    Farvemagien er rigtig sjov. Det er også sjovt, at man næsten ikke kan fange den 'rigtige' farve på kamera - det skifter hele tiden, afhængigt af lyset!

    SvarSlet
  10. Hvor er den blevet flot! En rigtig dejlig efterårstrøje/jakke.

    SvarSlet
  11. Tillykke med den - det ef en skøn trøje. Både hyggelig og smuk - god at lyne sig i når efteråret kommer.

    SvarSlet
  12. Tak. Ja, jeg tror den er fuldstændigt perfekt til koldere vejr!

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails