torsdag den 13. februar 2014

Til en julegave / For a Christmas present

Til jul fik jeg hele 2 tepotter. En stor, der kan rumme 2 liter, og en lille, fin tepotte til brug når jeg er alene. Den store passede fint på mit gamle fyrfad, men den lille er altså for bette. Den kan overhovedet ikke stå ovenpå hullet.....
Så da jeg nu alligevel sad herhjemme og kukkelurede og spekulerede over, hvor højt jeg mon kommer til at elske min tempelblomst, besluttede jeg at strikke en tevarmer.

For Christmas, I got a total of 2 teapots. A large one, holding 2 liters, and a tiny, very pretty teapot for when I'm alone. The big one fitted nicely over my old brazier, but the small pot is too tiny. There is no way it can stand over the hole.......
So since I was sitting at home anyway, thinking about whether I'm going to love my temple flower, I decided to make a teapot cozy.
Der var nogle ting, der var givet på forhånd. Den skulle IKKE være ensfarvet, men gerne have nogle striber. Den skulle helst filtes, så den kunne blive tættere og varmere. Den skulle have flotte farver. Det skulle være relativt tykt garn.
Det tog faktisk ikke lang tid at komme i tanker om asparges-huen fra Annette Danielsens bog "Hønsefødder og Gulerødder". Da jeg kiggede efter garn, faldt jeg ret hurtigt over alt det malabrigo worsted, der var tilbage efter de hæklede tørklæder, og så gav resten sig selv......

Some things were decided beforehand. It had to be more than one color, preferably with stripes. I wanted it felted to make it more warm and thick. It should have bright colors. The yarn should be somewhat heavy.
It didn't take me long to think of the asparagus hat from the book by Annette Danielsen. When I looked for yarn, I almost stumbled across the malabrigo worsted. Leftovers from the crochet scarfs. The rest sort of followed......
Jeg strikkede den mindste størrelse, der viste sig at passe fint. Den blev noget større i omkredsen end i opskriften - for er det ikke sådan, at det krymper mest i højden når man filter?
Det tog 2 dage og et par vaske samt 135 gram garn. Men så er den også blevet fin, synes jeg. Størrelsen er god!
Der er dog et problem. Nu vil jeg også gerne have sådan en som hue, så jeg skal nok igang igen......

I made the smallest size, which turned out nicely. I made the circumference a lot wider than the pattern, since I think things shrink more in the height when felted.
It took me 2 days, a couple of washes and 135 grams of yarn. But it turned out really nice, and the size is just fine.
There is one problem, though. Now I want a hat like this, so I guess I have to start knitting again.....

11 kommentarer:

  1. Sikke da en herlig idé. Flot tevarmer.

    SvarSlet
  2. Genial idé at bruge den som teahaette. Allerede som hue er den flot. Og hvad er saa din yndlingstea?????

    SvarSlet
  3. Rigtig fin ide, jeg står også og mangler en tehætte

    SvarSlet
  4. Hvor er den blevet flot - og gode farver, du valgte!

    SvarSlet
  5. Tusind tak skal I have. Jeg er også selv godt tilfreds..... Bliver vist bare nødt til at lave den som hue også!

    SvarSlet
  6. it's so bright and pretty!

    what to do about the little teapot?! maybe a heat diffuser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you! Great idea with the heat diffuser. I actually never heard about such a thing before!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails