lørdag den 1. februar 2014

Et døgn / 24 hours

I aften sidder jeg på et nyt hotel med (lidt) bedre internet. Derfor bliver det lige en gang billedspam!
Først den smukke, smukke solnedgang, som I bare måtte drømme om i går. Der er sejlet en hel masse i båd på Inle Lake det sidste døgn, og det har simpelthen været så fantastisk!

Tonight I'm at a new hotel with (a little) better wi-fi. So this will be a photo-spam!
First the beautiful, beautiful sunset that you could only try to imagine yesterday. Since then, I have been sailing for hours on the Inle Lake, and it has been truly amazing!

Hotellet var intet mindre end fantastisk. Alting bygget på pæle ude i vandet..... Med en smuk solopgang!

The hotel was amazing. Just amazing. Everything built on poles out in the water....... And with a pretty sunrise!
Lake Inle er KÆMPEstor, og al trafik foregår pr. båd. De lokale fiskere har en ganske særlig ro-teknik, hvor de styrer åren med benet for at holde hænderne fri. Det så vildt ud. Især, fordi de konsekvent balancerede på den lille plade for enden af båden! (Vi andre sad meget stille på stole i midten af vores både.....)

Lake Inle is GIGANTIC, and all traffic is by boat. The local fishermen have developed a very special rowing-technique, controlling the oar using their leg in order to being able to use the hands for other stuff. It looked crazy. Especially, since they were balancing on the little platform at the very end of the boat all the time! (We Danes sat very still on our chairs in the middle of our boats......)
Den første landsby vi så på søen, var udelukkende bygget på vand. Det her, for eksempel, er vist nok det lokale supermarked. Selvfølgelig parkerer man båden ved trappen. Hvordan skulle man ellers komme derhen?

The first village we saw on the lake, was solely built on water. This, for instance, was the supermarket, I guess. Of course you park your boat by the stairs. How on earth would you else manage getting there?
Vi besøgte en del fabrikker. Det mest fantastiske var uden tvivl et silkevæveri! Der var jeg godt nok som et barn i en slikbutik..... Jeg var glad for at have taget ekstra penge med til det besøg, for jeg havde glædet mig helt vildt! Nogle af mine kolleger fortrød, at de ikke havde købt mere. Det gjorde jeg ikke.....
Tror dog, væveriet skal have sit eget indlæg. Det var vildt fascinerende!

We visited a few factories or workshop. The most amazing thing was the silk weaving factory! I felt like a kid in a candy-store...... I was really glad I brought extra money for that visit, and I have really been looking forward to it! Some of my colleagues felt regret over having bought too little. I didn't feel that way.....
I do think the weaving factory deserves it's own post. It was so fascinating!
Vi mødte også kvinder fra Kayan stammen, der bor lidt nord for Lake Inle. Her sad de og vævede og syede. Det var meget specielt at se, og det så ikke overbevisende behageligt ud. Men de var såmænd glade nok....
Der var også en pise på 11 år (tror jeg), der venligt svarede på dumme spørgsmål. Jeg fremviste strikketøj og en strømpe, som det bestemt ikke så ud til hun havde set før! Hun forstod ikke helt det der med fødderne, før jeg tog den på......
Hun havde "kun" 9 ringe på halsen, og havde ikke rigtig fået den strakt endnu. Men stadig havde hun meget svært ved at bøje halsen.
Det bliver vist så alt om i dag. Ihvertfald lige nu! Jeg er ret mæt af indtryk og trænger til at sove ovenpå den formidable tur til væveriet!

We also met women from the Kayan tribe, living a little north of Lake Inle. Here they sat, weaving and sewing. It was really special but also a bit weird seeing them, and it didn't look too comfortable. They seemed happy enough, though......
There was also a girl. About 11 years old, I think, who kindly answered everyone's stupid question. I showed her my knitting and a sock, and it didn't seem like she ever saw a sock before! She didn't quite get the "for the feet" thing, until I put it on......
She "only" had 9 rings around her neck, and it wasn't really stretched yet. But still she had trouble bending her neck.
I guess this will be all for today. For now, at least! I'm rather filled up with all the impressions and really need to sleep after the formidable trip to the weaving factory!

10 kommentarer:

  1. Hvor er det bare spændende og utrolig smukt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det smukkeste sted, jeg nogensinde har været.....

      Slet
  2. Føj for pokker hvor er du et heldigt asen - jeg er bare så misundelig og det er lige før det ikke kun er på den gode måde :(((( Skal du ikke snart hjem! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke mange overnatningers tilbage, nej. Jeg nyder det i fylde drag og shopper som en gal! Når jeg kommer hjem, er der ikke flere penge på kontoen......
      Men det var helt vildt fantastisk ude på søen. I dag er jeg tilbage i storbyen.

      Slet
  3. Hvor må det være spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Myanmar er virkelig et fantastisk land!

      Slet
  4. Det lyder som en rigtig spændende tur. Jeg glæder mig til at høre mere om silke væveriet.

    SvarSlet
  5. Sikke en oplevelse. Tak for at vi maa " rejse" med.
    Stakkels piger med de ringe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det med ringene var virkelig mærkeligt! Da pigen blev spurgt om hendes børn så engang skulle have ringe på, svarede hun "hvis de har lyst, må de selvfølgelig". Men det så bestemt ikke sundt ud!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails