fredag den 1. december 2023

Temmelig skørt / Rather crazy

For 4 år siden syede jeg en skjorte til min nevøs konfirmation. Af stof med hunde. Han ELSKER den! 
Han er vokset en del, men kan stadig klemme sig i den. 
Da jeg var i USA så jeg stof med ænder. Han er helt tosset med ænder, så jeg tænkte at det da kunne være sjovt at sy en skjorte med ænder!
Jeg kunne godt huske at den var rimeligt besværlig at sy, og det tog ikke lang tid før jeg igen udviklede et brændende had/kærlighedsforhold til symaskinen igen. Altså - bare kraven!

Four years ago I sewed a shirt for my nephew's confirmation. In dog fabric. He LOVES it!
He grew quite a bit but still squeezed into it. 
When I went to the US, I found fabric with ducks. He is crazy about ducks, so I thought it could be fun to make him a shirt with ducks!
I did remember that it was quite hard to make, and it really didn't take long before I once more developed a burning love/hate relationship to my sewing machine. You know - just the collar!
Da kraven var på plads og jeg syntes den nu var næsten færdig, nåede jeg til knaphullerne. 
Der er lige det med knaphuller at det altid, ALTID er svært at få overtrådsspændingen rigtig. Jeg glemmer det altid, for hvis jeg huskede det, ville jeg have syet det første knaphul på et stykke stof. Ikke på skjorten. 
Men altså. Jeg huskede det ikke, så det første knaphul blev temmelig mærkeligt. Det hjalp slet ikke at jeg syede det to gange. 

When the collar was done and I thought I was almost through, it was time for the button holes. 
The thing about the button holes is that it's always, ALWAYS difficult to get the tension of the top thread right. I always forget this, because if I remembered it, I would have sewn the first button hole on a piece of cloth. Not on the shirt. 
So. I did not remember, so the first button hole turned out really weird. It did not help at all that I had to sew it twice. 
Men færdig blev den! Og den er blevet fin! 
Jeg har lavet den et par cm bredere i hver side, så forhåbentlig passer den. 

But it got done! And it turned out really well!
I made it a few centimeters wider on both sides and hopefully it fits. 
Da jeg skulle klippe stoffet til kraven måtte jeg virkelig tænke! Jeg ville have ænderne den "rigtige" vej både indeni og udenpå og det var ikke helt nemt at regne ud. 
Men se nu her - hvis kraven er oppe, står ænderne rigtigt. 

When I was cutting the fabric for the collar, I really had to think! I wanted the ducks to face the "right" way both on the inside and outside, and it wasn't easy to plan. 
But look at this - if the collar is standing up, the ducks are the right way. 
OG - når kraven er bukket ned står de også den rigtige vej!
Jeg er meget tilfreds. 

AND - when the collar is down, the ducks are also facing the right way!
I'm very happy with it.
Den sjoveste del af denne her skjorte var at købe stoffet. Og så at se den færdig. 
For den er blevet ret flot, synes jeg! 
Nu håber jeg bare at den passer ham godt, og så skal jeg lige glemme alt om hvordan det var at sy den før jeg tænker på at sy noget som helst igen......

The fun part of this shirt was buying the fabric. And to see it done. 
Because it turned out really nice, I think!
Now I just hope it will fit him well, and then I have to forget everything about how I felt sewing it before I will even think about sewing anything again.....

10 kommentarer:

  1. Du må lave en med kinakrave næste gang 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide! Jeg er ikke helt sikker på at det udelukkende er nemmere. Men måske skal jeg grave min "Tøj du selv kan sy" frem. Så kan jeg sy nogle meget ømme ting!

      Slet
  2. Den er blevet rigtig flot og godt gået mht kraven-det er bestemt ikke let at tilpasse.
    - Altså det kan nogen gange være en fordel at være lidt glemsom......☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Og altså - nu har jeg arbejdet 2 dage og tænker allerede "Altså - HVOR svært var det? Måske hjælper det hvis jeg syr en mere? Så MÅ det blive nemt." Jeg er håbløs.....

      Slet
  3. Hvor er den blevet flot. Og sjov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Ja, jeg synes den er rigtig god. Jeg håber virkelig den ekstra bredde er nok til ham.

      Slet
  4. Den kan jeg godt lide. Fin idé at vende ænderne rigtigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Jeg er SÅ glad for at den blev færdig og god! Jeg kunne bare ikke gå forbi det stof i JoAnn. Hver gang jeg er derinde og køber stof spørger de hvad jeg dog skal lave, og lige med det her stof havde jeg en rigtig god plan.

      Slet
  5. Den er rap. Så meget du orker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have! Den fik i hvertfald 100% mine tanker væk fra arbejdet!!!!! Hold OP hvor var jeg sur over så besværligt det var....

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails