torsdag den 18. oktober 2012

Rose

Den lille kjole er færdig-monteret, vasket og kom med på en lille tur over i Landbohøjskolens have for at finde nogle pink blomster at blive fotograferet sammen med. Mest, for at mit kamera så kunne finde ud af at vise farven nogenlunde flot og korrekt!
Mønsteret er "Little sister's dress", der vist allerede har været strikket en del gange af en hel del mennesker. Nu også af mig! Et fantastisk fint mønster. Nemt at gå til og rimeligt enkelt, men alligevel med et rigtig fint resultat. Perfekt til kongres-strik, når man også skal kunne høre efter!
Kjolen er til en lille pige, som jeg mødte inden jeg skulle på kongres. Hendes mor er fra Asien og hendes far dansker. Hun og hendes mor bor midlertidigt hos nogle af mine venner, fordi hendes far havde truet hendes mor (og hende) med en køkkenkniv. Hendes farmor og farfar er vist ret ligeglad med hende, og hendes mors familie er ikke i Danmark.
Jeg ved godt, at jeg er vældig blød om hjertet, men jeg kan ikke holde ud at se sådan en lille pige på knap 1 år, som ingen andre end hendes mor synes er en lille skat. Hendes mor er selvfølgelig også noget i krise, så derfor har jeg forsøgt at udtrykke noget omsorg og kærlighed i noget strikket. Kjolen er stor, men det er pige også. Og de vokser jo som ukrudt i den alder!

The little dress is finished, sewn, washed and joined me for a little walk to a botanical garden close to were I live. I wanted to take photos of the dress with some pink flowers, to make it easier for my camera to show the pinkness more correctly!
The pattern is "Little sister's dress", that I guess has been used by many people. And now by me! A great pattern. Easily done and quite simple but yet very pretty. Perfect for knitting at conferences, when you have to listen as well!
The dress is for a little girl I met just before going on the conference. Her mother is from Asia, her father Danish. She and her mum live at my friends place right now, after her dad threatened her mum (and her) with a big knife. Her paternal grandparents don't seem to care much, and her mum's family is far away from Denmark.
I know that I'm a big softie, but I just can't stand the thought of a young, barely 1 year old, little girl is thought to be precious by no-one but her mum. Of course, her mother is in a big crisis situation right now, so I tried expressing some concern and love in a piece of knitting. The dress is big, but so is the girl, and you know - they grow like weed during that age!
Jeg har strikket kjolen i wollmeise, farven hedder WD Tutu Dark og er sådan rigtig tøse-pink. Næsten så det skærer i øjnene i det rigtige lys! Som I kan se, varierer farven fint, og jeg er ret tilfreds.
Den er strikket i str. 18 mdr på ½ nummer større pinde, og derfor passer den ret fint som størrelse 2 år.
Jeg har brugt 150 gram wollmeise, og er dermed oppe på 2720 gram. Nu må jeg vel snart købe lidt igen!

The dress is made from wollmeise, the color is called WD Tutu Dark and is really lovely pink. Almost so bright it hurts your eyes if the sun is really shining! As you can see, the shade is very variegated, and I'm very happy with it.
I made size 18 months, but used slightly bigger needles, and it ended up a size 2 years.
The dress took 150 grams of wollmeise, and so I used 2720 grams so far this year. I guess I'll be able to buy some more of the yarn soon!

12 kommentarer:

  1. Kjolen er så fin. Den må kunne indgyde den livsglæde man kan mangle i situationen.
    For nogen særlig beskyttelse mod kniv, giver den nok næppe.

    SvarSlet
  2. Nej, stik-sikker er den ikke! Forhåbentlig kommer de ikke tilbage til sådan en - hvad skal man skrive som ikke er for grimt? - I må tænke jer til et ord....

    SvarSlet
  3. Sød og fin lille kjole, som forhåbentlig er et lyspunkt, for det lyder som om alle lyspunkter kan bruges.

    SvarSlet
  4. Karen - jeg ved godt, det er et meget lille lyspunkt, men jeg får så ondt i hjertet når jeg møder sådan et barn. Jeg møder dem også på arbejdet, men der kan jeg jo ikke gøre så meget....
    Selv synes jeg, at noget hjemmestrikket varmer på mange måder, men jeg har selvfølgelig også muligvis taget skade af uld-dampene herhjemme!

    SvarSlet
  5. Stakkels lillle pige og mor. Sød lille kjole som hvor både uld og tankerne bag må varme :)

    SvarSlet
  6. Hvor er den fin - både kjolen og tanken bag.
    Og den er skøn at strikke, kjolen (jeg har selv en tre-fire stykker på samvittigheden :-)

    SvarSlet
  7. Det er en rigtig fin model, og rigtig sød tanke bag kreationen (jeg ved at du har hjertet på rette sted :))

    SvarSlet
  8. Det var nu også bare rigtig hyggeligt at strikke en lille LYSERØD kjole!

    SvarSlet
  9. At få en kjole med indbygget kærlighed må vække glæde midt i alt det grimme.

    SvarSlet
  10. Ulla - jeg har lige afleveret den. Mor blev glad, barnet fik straks kjolen på, og den passede perfekt! Farven var også genial til pigen, så jeg er også rigtig glad!

    SvarSlet
  11. Du er et godt menneske, sådan en hjemmelavet gave er ren terapi. Pink er perfekt til små asiatiske babyer.

    SvarSlet
  12. Farven var helt perfekt, og hendes mor var glad.

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails