fredag den 23. august 2024

Hval-safari / Whale watching

Da jeg kom til Island havde min veninde en overraskelse til mig. Sagde hun. Og hvilken overraskelse! Vi kørte ned til havnen hvor hun havde købt billetter til at sejle ud og kigge efter hvaler!
DET har jeg godt nok aldrig prøvet før!
Reykjavik var meget smuk fra havsiden da vi sejlede ud, og havet var spejlblankt. Virkeligt en smuk dag!

When I came to Iceland, my friend told me she had a surprise for me. And what a surprise! We drove down to the harbor where she bought tickets to sail out and look for whales!
I really never, ever tried THAT before! 
Reykjavik was so beautiful when we sailed out, and the water was so quiet and like a mirror. A beautiful day!
Vi sejlede et stykke ud og alle stirrede så øjnene var ved at trille ud for at få øje på en hval. Bare én!
Vi så de første et godt stykke ude og så nåede vi at hallucinere en del fordi vi så gerne ville se nogle flere!
Her er en et stykke borte. 

We sailed out quite a distance and everybody was staring so hard that our eyes almost fell out, trying to spot a whale. Just one!
We saw the first ones in the distance and actually hallucinated quite a bit because we wanted to see more! 
Here is one a bit in the distance. 
Men der var ikke noget at bekymre sig for. Vi så flere hvaler mange gange! Først så man at de blæste luft op og ryggen kom op over vandet nogle gange. Derefter dykkede de og var væk i 5-15 minutter inden de kom op et helt andet sted. HELT vildt spændende!!!!

But we didn't need to worry. We saw several whales several times! First, we saw the blowing of air and then their back came up over the water a few times. Then they dived and were gone for 5-15 minutes before coming up somewhere else completely. SO exciting!!!!!
En af dem kom helt hen til båden hvor vi så den et stykke tid. Vi så mest pukkelhvaler (jeg så kun dem) som kan blive op til 17 meter lange. Helt enormt store! (Selv om hunnerne åbenbart er endnu større, men dem så vi ikke.) Man kan lige ane at han er hvid under sine finner. 

One of them came close to the boat and we saw it for a while. We mostly saw humpback whales (I didn't see anyone else) that can grow up to 18.6 yards long. So crazy big! (Although the females apparently are a bit bigger, but we didn't see any of those.) You can glimpse the white part under the fins. 
Og her er halen på vej ned i dykket. Min telefon løb næsten tør for strøm fordi jeg holdt kameraet åbent, hvis nu der kom en hval.... Man kunne jo ikke se dem i så lang tid! 
Men efter hvalen ved siden af båden kunne kameraet med sindsro pakkes ned igen. Det kunne umuligt blive bedre billeder end de her. 
Nå. Sikke en fantastisk overraskelse! Jeg havde da aldrig troet jeg skulle se hvaler!!!!!!

And here is the tail on the way down in the dive. My phone almost ran out of battery because I had the camera on just in case a whale came by.... They were not there for very long!
But after we had the whale next to the boat, my camera could be closed down again. The pictures couldn't possibly become any better than these ones. 
Well. What an amazing surprise! I never dreamed I would be seeing any whales!!!!!

4 kommentarer:

  1. Jeg var på hvalsafari for nogle år siden. I Californien. Vi så også pukkelhvaler. På et tidspunkt havde guiden sagt ‘kig til højre’. Det gjorde alle, men jeg er højre/venstre-forvirret, så jeg kiggede modsat. Og så som den eneste en fuldvoksen pukkelhval, der sprang. Hele hvalen var over vandet, inden den landede ned på ryggen. 5 meter fra båden. Det var helt vildt. Det vildeste jeg har set. Og jeg var naturligvis slet ikke klar med kameraet. Desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare WAUW!!!!!!! Hvis du havde kigget i kameraet havde du måske ikke "set" den? Og ihverfald slet ikke fået hele hvalen med på billedet..... Sikke en oplevelse!

      Slet
  2. Jeg synes du lever et indholdsrigt og spændende liv. Det er et aktiv valg du har taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have! Ja, jeg kan godt lide at komme ud og se ting, og når jeg så besøger folk ser jeg noget andet end hvis jeg selv skulle planlægge.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails