fredag den 22. marts 2013

Forskudte ret-riller / Shifted garter-ridges

Engang i september, da jeg var på Fanø, købte jeg noget lækkert garn hos Ho strik. Det nederste bundt var jeg ret vild med, så det blev hurtigt vundet op! Næsten lige siden har det så ligget og gloet på mig, for jeg vidste altså ikke lige, hvad jeg skulle strikke af det. Altså, det er et enkelt nøgle, og hvordan skulle mønsteret være?
I mandags fandt jeg ud af det. Sekretæren havde et tørklæde på i sådan et forskudt ret-rille mønster. Så pænt ud! Jeg tog direkte hjem og slog op. Det endte med 70 masker (det skal helst være et ulige maskeantal x 2), og så har jeg strikket 2 ret, 2 vrang på hver pind. Hver eneste pind slutter med 2 ret.
Det bliver ret fint, synes jeg! Selv om farverne stadig klumper sig sammen, så bliver det alligevel brudt lidt op af rækkerne med forskudt rib. Det er spændende, hvor langt garnet rækker. Men hvad. Det kan vel altid blive til et cowl, ikke? Jeg strikker på pind 3,5 mm, så det tager lidt tid, men det bliver godt.

Some time ago, in September, when I went to Fanø, I bought some really nice yarn at Ho strik. I really liked the bottom skein and caked it almost right away. Ever since it has been sitting on the table, staring at me, since I had no idea what to make from it. It's just one skein, and what pattern should I choose?
This Monday I found out. The secretary wore a scarf made with a sort of shifted garter-ridge pattern. Looked so nice! I came straight home and cast on. I ended up with 70 stitches (it's easier if the number of stitches is an uneven number times 2), and then I did a knit 2, purl 2 pattern on every row. Every row ends with knit 2. I like the pattern so far! Even though there is a lot of pooling, the colors are broken up a bit by the columns of shifted ridges. I have no idea, how far the yarn will go. But it will be a great cowl if there isn't enough for a scarf, I guess. I'm using 3.5 mm needles, so it's gonna take some time, but it will end up nicely.

5 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud - men hvordan du strikker det har jeg ikke helt grejet! For mig ligner det noget perlestrik i baner???

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også bare perlestrik i baner. 2 ret, 2 vrang, hele vejen, og så ret over ret og vrang over vrang.

      Slet
  2. Det ser super godt ud - glade farver :)

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails