fredag den 25. juni 2021

Kjolen! / The dress!

Det krævede lidt beslutsomhed at komme i gang med flæserne og ærmerne, men det lykkedes, og nu er kjolen færdig!
Jeg gik i gang med et ønske om at lave noget som en 3-årig synes er sejt - helst en kombination af kjole, lyserød og enhjørninger - og det blev så ret hurtigt til konkrete planer om at kombinere denne kjole med enhjørningerne her. Opskriften på enhjørninger købte jeg fra Citystoffer i Aarhus, og jeg skulle købe 3 nøgler Sandnes gang med, så det blev det lyserøde Mandarin Petit, som faktisk er noget rigtig dejligt bomuldsgarn. Resten af garnet fandt jeg i skabet. Og opskriften på kjolen var med det sidste nummer af "Sally", så den kom hjem til mig næsten helt af sig selv!

It took some determination to get the frills and sleeves started, but I succeeded, and now the dress is done! 
I set out with a wish of making something that a 3-year old would love - preferably a combination of a dress, pink and unicorns - and rather quickly it became real plans of combining this dress with these unicorns. The Unicorn pattern was bought from Citystoffer in Aarhus, and I had to buy 3 skeins of Sandnes yarn with the pattern. I chose pink Mandarin Petit, which is really lovely cotton. The rest of the yarn was found in the closet. And the pattern for the dress came with the latest number of "Sally", so it just sort of found me!
Jeg måtte slå lidt flere masker op til kjolen for at det skulle passe med enhjørningerne, men ellers strikkede jeg (næsten) efter opskriften. Efter jeg havde strikket ombukket, strikkede jeg det sammen med det samme så jeg ikke skulle sy det senere.
Halsen blev hvid for at matche kjolen forneden, men ærmerne og flæserne blev lyserøde. Jeg kan ellers ikke så godt lide flæser, men lige til denne her kjole er de jo perfekte! De er lavet med German short rows, og er blevet ret fine. 
Kjolen er strikket på pind 2,5 og 3 og ialt vejer den 250 gram. Jeg har brugt forskelligt bomuldsgarn af det almindelige. Den skal afleveres i dag, og det bliver spændende, hvad hun siger!

I had to cast on a few more stitches for the dress to make it fit with the unicorns, but otherwise I (almost) followed the pattern. After I made the bottom part that is folded, I knit it together right away instead of having to sew it later on. 
The neckline became white to match the lower edge, but the sleeves and frills are pink. I actually don't like frills, but for this dress, they are just perfect! They are made using German short rows, and they look really nice. 
I used size 2.5 and 3 mm needles for the dress, and it weighs 250 grams. I used different kinds of the usual thin cotton yarn. I'll be giving it away today, and I can't wait to see what she thinks!

10 kommentarer:

  1. Hvor blev den sød og flot. Den skal hun nok bliver glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have - hun blev rigtig glad!

      Slet
  2. Hvor er den sød. Hun vil helt sikkert elske den.

    SvarSlet
  3. Hvor er den blevet sød. Hun kan kun blive glad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have - hun var meget glad!

      Slet
  4. Den er super fin og flæser til en 3 årig er da perfekt😊

    SvarSlet
  5. Fantastisk kjole, den er imponerende.

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails