fredag den 4. oktober 2019

September

Selvom den først kommer på bloggen nu i oktober, læste jeg faktisk bogen færdig i september. De sidste 200 sider slugte jeg i flyet til Spanien. Det passede faktisk lige med turen!
Jeg havde læst lidt i den først og tænkt, at han da også var noget uerfaren sådan lige at komme til Syrien og blive fanget. Så læste jeg resten af bogen og fandt ud af, at det overhovedet ikke handlede om erfaring, men bare om at være det forkerte sted.
Den er jo lige kommet som film, men jeg ved ikke om jeg vil se den. Det var vist rigeligt med de billeder jeg fik i hovedet! Den unge fotograf som sad fængslet hos islamisk stat i over et år og blev udsat for alle mulige ting.
Men den er god! Godt skrevet og om et emne vi ikke rigtig støder på. Ud over alle de skandinaver som nu sidder i flygtningelejre efter at have kæmpet for islamisk stat og nu gerne vil hjem med deres underernærede børn. Nå ja - og så har vi faktisk en del syriske patienter i Sverige. Hvordan forældrene har klaret at transportere sig selv og deres alvorligt syge børn går over min forstand. Men jeg har virkelig ikke lyst til at høre om alt, hvad de har været igennem. Er bare taknemmelig for, at de er i sikkerhed nu og at børnene får behandling!

Although it's not on the blog until October, I actually finished this book in September. I non-stop read the last 200 pages on the plane to Spain. It fit quite well with the journey!
I read a bit of it first and thought, that this guy was kind of untrained to go to Syria and get caught directly. Then I read the rest of it and discovered that it wasn't about experience, but just about being in the wrong place.
It recently came out as a movie, but I'm not sure I want to watch it. It's enough with all the pictures I get in my head! The young photographer being imprisoned by Islamic State for more than 1 year and all the things he went through.
But it's a good book! Well written and about a subject we don't hear much about. Apart from all the Scandinavians who are now in refugee camps after fighting for Islamic State, just wanting to go home with their under nourished kids. Oh well - and then we actually have quite a few Syrian patients in Sweden. How these parents managed to transport themselves and their very sick kids blows my mind. But I really don't want to know everything they went through. I'm just grateful they are safe now and that the kids get treated!

2 kommentarer:

  1. Jeg har læst bogen og set filmen. Jeg mener man har pligt til at se filmen, det er dagens virkelighed, det sker hver dag.
    Der var tider hvor jeg holdt for øjnene, og andre gange jeg holdt for ørerne, men det er en stærk film. Der er værd at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg synes du har helt ret - vi skal jo vide, hvad der sker! Så vil jeg da se den, hvis jeg lige får muligheden.
      Nogle gange er det bare rart ikke kun at læse om skrækkelige ting. Altså - virkelige ting. Bogen jeg læste om de tre søstre som var vokset op i "Guds børn" skulle VIRKELIG også lige have lidt sukkersød modvægt.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails