fredag den 16. august 2013

Esme top

På trods af at solen skinnede og Tivoli havde fødselsdag, så brugte jeg alligevel min sidste feriedag på at sidde og sy. HELE dagen.
Jeg havde nemlig købt et mønster over nettet, fra USA. Kan ikke lige huske, hvordan jeg faldt over det, men det var nok via en eller anden blog. Jeg havde læst andre steder, at det var lidt til den store side, og valgte en størrelse mindre end ellers.
Da jeg jo godt ved, at god skrædder-visdom er at sy et mønster op i f.eks. lagen-lærred først, og da jeg var lidt ærgelig over min bluse dagen før, så fandt jeg først noget stof, som jeg ikke sådan var helt lun på. Farven var lidt mærkelig og sådan.....

In spite of the sun shining and Tivoli celebrating its birthday, I still used my last vacation-day on sewing. ALL day.
I bought a pattern on the internet, from the US. Don't remember exactly how I found it, but it was probably by reading a blog. I read somewhere else, that the sizes were big, and chose a size smaller than what I really thought I would need.
Since I've learned that a wise tailor will test a pattern by sewing it in something cheap, and since I wasn't too happy about my top the day before, I started with finding some fabric that I wasn't too happy about. The color was a bit odd and such......
Men til min store overraskelse, så blev den brune, ternede bluse ganske god! Endda på trods af, at jeg ikke havde læst mønsteret grundigt nok (hvorfor også bruge tid på det?) til at finde ud af, at sømrum var inkluderet i mønster-delene, og derfor omhyggeligt havde klippet sømrum. Den er sådan lidt vid i halsen, men ellers kunne jeg bare se, at den var god! (Den kom også på med det samme. Det må være et godt tegn!)
Det "rigtige" stof har også ligget på lager et par år. Det er købt hos John Lewis i London, og selv om jeg nu i nogle år har bildt mig ind, at det er Liberty, er det vist ikke sandt. Nok snarere Rowan. Men meget fint!

But to my big surprise, the brown top turned out really well! Even in spite of me not reading the pattern properly (why waste your time reading patterns?) and therefore not noticing that seam allowances were included in the pattern pieces, so I had - very neatly! - cut out the pieces with extra seam allowance. The top is a bit wide at the neck, but otherwise I just LOVE it! (I wore it straight away. Must be a good sign!)
The "real" stuff has been brewing in my stash for a few years. I bought it in John Lewis in London, and even though I've been sure it was Liberty, I found out today that it isn't. It is more like Rowan. But very luxury!
Der var faktisk 3 slags stof, men kun de 2 kom i blusen. Måske lidt farvestrålende, men jeg elsker den! Denne gang blev stoffet klippet rigtigt, og blusen er perfekt. Ærmerne er tilpas lange, selve kroppen er dejligt lang, og detaljen med bærestykket foran er fin. Farven er også lige, som den skal være....

Actually, there were 3 different fabrics, but only 2 of them made it to the top. Maybe it is a bit colorful, but I love it! This time I cut the fabric according to the pattern, and the top is perfect. The sleeves are just the right length, the body is nice and long, and the detail with the bib on the front is nice. The color is just right.......
Iøvrigt endte det med nogle helt femte knapper, der lå i æsken. De passer meget fint, synes jeg, og nu glæder jeg mig bare til at have den på på arbejde i dag!

By the way, I ended up choosing a fifth kind of buttons, found in my button-box. They look nice for this top, I think, and right now I can't wait wearing it at work today!

14 kommentarer:

  1. Dejlige farver og mønstre. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke syr mere. Fin model.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Næh, jeg ved heller ikke hvorfor det ikke bliver til mere. Tid?

      Slet
  2. Sej farve- og super til første dag efter ferien- :-) Modellen er rigtig fin- også den brune - men kan nu godt lide den anden fordi der er mere knald på :-) Hav en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tsk skal du have. Jeg er også ret vild med den røde!

      Slet
  3. Det er da en rigtig dejlig bluse og jeg er ret betaget af farverne og sammensætningen, højtråbende og så alligevel fint afstemt og dæmpet, hvis du forstår, hvad jeg mener.

    SvarSlet
  4. Hvor er det nogle søde bluser du har syet, du er da en haj til at sy.
    Jeg er helt vild med den røde - superflot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg kan egentlig godt lide at sy. Dybt nede.....

      Slet
  5. Skønne ting du har fået syet. Jeg har det som dig. Får syet alt for lidt, selvom jeg elsker det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have - ja, det er lige det med tiden!

      Slet
  6. hvor er du da dygtig, jeg har det ligesom dig - burde sy noget mere .. men nej det bliver ikke til det store, men burde følge i dit fodspor mangler "overgangs" bluser

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også bare presset af at det var den sidste feriedag, og jeg VILLE jo! Men tak skal du have. Bare det at stille symaskinen frem er et stort skridt i den rigtige retning!

      Slet
  7. Hold nu op som du har fået gang i maskinen. Det går jo noget hurtigere end strik, resultatet ses hurtigt og dine resultater er blevet rigtig fine :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg fik meget ros af mine kolleger, og det er jo bare skønt! (Frygter så at der kommer alt det der "Kan du ikke lige lave en til mig også?)
      Måske får jeg syet lidt mere, men ellers skal maskinen lige have en pause....

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails