torsdag den 26. juli 2018

Greenfield village

Mens jeg var i Michigan, var vi en dag i "Greenfield Village", som er en del af Ford Museum og er sådan en slags frilandsmuseum. Der var mange interessante huse hvor historiske personer havde boet, med ret meget fokus på del teknik, dels Henry Fords eget liv.
Man kunne komme ud og køre Ford T. Det var hyggeligt! Biler lavet efter de originale tegninger. Lidt som at komme i veteranbilerne i Tivoli, bare med rigtige biler og chauffør på!

While I was in Michigan, we spent a day in "Greenfield Village", which is part of the Ford Museum and is a very nice outdoor museum with interesting houses where historical people livet, but with a lot of focus on technique and on Henry Ford's own life.
You could try riding a Ford T. It was so much fun! The cars were made from the original plans. A bit like the Tivoli veteran cars, only with real cars and a driver!
Der var også slavehytter. Det har jeg aldrig set før, og det var virkelig interessant at få lidt indblik i det triste kapitel af historien. Jeg ville gerne sige USA's historie, men Danmark var store slavehandlere, så det er vist ikke lige stedet at vaske hænder.
Tanken om at være ejet af et andet menneske kan jeg næsten ikke forholde mig til. Men jeg sætter jo også min frihed højt!

There were also slave huts. I never saw any of those before, and it was really interesting learning a bit about this sad chapter of history. I would love to say history of the US, but Denmark had quite a lot of slave trading, so I'll find some other day to wash my hands.
The thought of someone else owning you is so totally surreal to me. But I know I am a person who really values my personal freedom!
Vi var i en butik. Sådan en, hvor man kunne købe ALT! Værktøj, sko, køkkengrej, tøj, alt til håndarbejde osv. osv.
Der var også kataloger man kunne bestille fra. F.eks. uldne badedragter, som jeg desværre ikke tog et billede af. Jeg er jo en stor fan af alle "Laura"-bøgerne, og i nogle af de sidste købte de stof og ting i sådan en butik, hvorefter deres mor selv syede kjoler. Og så gik de så i deres kjoler til de var slidt op.
Der var også en reklame for den der slags medicin som kurerer alt. ALT! Om ikke andet, så lover navnet meget, ikke? Magic Oil!

We went to a shop. The kind of shop where you can buy EVERYTHING! Tools, shoes, kitchen-stuff, clothes, everything for crafts and so on and so forth.
They also had catalogs for ordering stuff. For instance woolen bathing suits which I didn't take a picture of (unfortunately). I love the Laura Ingalls Wilder books, and in some of the last ones, they bought fabric and other stuff in a shop like that, and then the mother sewed dresses. And then they wore their dresses until they were totally worn out.
They also had an advertisement for the kind of medicine that fixes anything. ANYTHING! At least the name is very promising, right? Magic Oil!
Henry Fords gamle skole var der også. Inklusiv en relativt skrap lærer. Hun havde mange gode historier, som jeg virkelig nød, selv om min niece nok syntes jeg spurgte liige lovlig meget og trak tiden meget ud!
På tavlen stod der vist altid disse kloge regler for at få et lykkeligt liv. 1: Sig sandheden. 2: Vær punktlig. 3: Vær ren(lig). 4: Vær venlig. 5: Vær ærlig.
De holder vist stadig....

The old school of Henry Ford was also there. Including a kind of tough teacher. She had a lot of great stories to tell, and I really enjoyed it, although I'm sure my niece thought I did ask kind of a LOT and really made them stay there a long time!
On the blackboard, these wise words were written. Advice to get a happy life. I'm quite sure they are still good advice.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails