tirsdag den 27. juli 2021

Fredensborg

Sidste år fyldte min veninde 50, og hun ønskede sig oplevelser i gave. Sammen med en anden veninde gav jeg hende en tur, og for et par måneder siden fik vi så forslag om hvilken tur hun kunne ønske sig, så søndag tog vi til Fredensborg for at få en rundtur på slottet og i haven samt en dejlig frokost på kroen. 
Det er godt nok sjældent jeg kommer til Fredensborg. Som i stort set aldrig. Altså - slottet ser jo så velkendt ud, men jeg tror bare det er anden eller tredje gang jeg har set det rigtigt. Det var meget nemmere at komme derop med tog og bus end jeg troede. Heldigvis! 

Last year, my friend turned 50, and she asked for adventures as gifts. With another friend, I gave her a trip, and a few months back, we had suggestions on what kind of trip she would like, so on Sunday, we went to Fredensborg to have a guided tour of the castle and the gardens, and a lovely lunch at the inn that's closest to the castle and almost royal. 
Desværre måtte man ikke tage billeder indenfor. Det var så smukt at se de forskellige rum, og sjovt at høre historier om de konger som har boet der. Det var vildt at se de store malerier rigtigt som jeg ellers bare har set billeder af, og så var det virkelig sjovt at se den "enhjørning" som stod i slottets entre og som Prins Henrik engang havde fået som gave. (Jeg gad altså også godt bo sådan et sted.... MED folk til at gøre rent!)
Udenfor måtte vi dog godt tage billeder, og her er så et af slottet fra siden, nede fra den mere private del af haven, hvor man kun må komme ind nu om sommeren. 

Unfortunately, we were not allowed to take photos inside. It was beautiful seeing the different rooms, and fun to hear the stories of the kings who lived there. It was amazing seeing the big paintings for real that I've only seen photos off, and it was so much fun seeing the "unicorn" standing in the hallway of the castle, that Prince Henrik had had as a gift from his friends. (I would love to live in a place like that... WITH people to do the cleaning!)
Outside, though, we could take photos, and here is a picture from the side of the castle, taken in the more private part of the garden, where you're only allowed inside in the summer. 
Haven var virkelig sjov at se - den er så kæmpestor og der er så mange fine små haver i den store. F.eks. kål-beddet. Altså - bare tanken om at lave mønster med de forskellige slags!
Jeg gik og forestillede mig alle de fine ting i forhold til min lillebitte have. Bare det her kål-bed ville vist tage al pladsen! Det er sjovt at forestille mig hvordan min have kan blive. Eller ikke. Der er mange ting som kan være her, men kun en ad gangen!

The garden was really fun to see - it is so huge and there are so many beautiful small gardens in the big one. For instance this cabbage garden. Can you imagine making patterns like that with the different types?
I walked around, imagining all the beautiful things compared to my tiny garden. These cabbages would fill my entire garden! It's fun imagining what my garden could be like. Or not. I have room for so many different things, but only one at a time!
Da jeg kom til Fredensborg, skulle jeg virkelig tisse, og gik derfor og kiggede efter et toilet. Sådan fandt jeg ud af, at Garnvärk faktisk har åbent om søndagen! Hvis ikke DET var et heldigt sammentræf?
Det er altså en virkelig fin butik. Sådan en med et kæmpe bord hvor man kan sidde og strikke, og hvor de kan holde kurser. 
Kig ind, hvis du kommer forbi! For min pengepungs skyld tror jeg det er meget heldigt at jeg ikke bor i nærheden.....

When I arrived in Fredensborg, I really needed to pee, so I was trying to find a restroom. Which is how I discovered that Garnvärk actually is open on Sundays! Talk about a lucky coincidence!
It is such a nice shop. The kind of yarn shop with a giant table where you can sit knitting, and where they can have classes. 
So stop by if you happen to be in Fredensborg! For the well-being of my wallet, I do think it's lucky that I don't live nearby......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails