fredag den 16. juli 2021

Smukke Lund / Beautiful Lund

Hver gang jeg har vagt og skal blive i Lund, går jeg en tur ned i byen. Hvis jeg har tid til det, altså. Nu er det sommer, og så er der mange muligheder for at gå tur, eftersom en hel del af mine kolleger har ferie. 
Der er nogle rigtig hyggelige steder. Omkring sygehuset ligger "Professor-kvarteret" med nogle enorme kasser af huse. De er temmelig forskellige, men allesammen store nok til at rumme mere end én familie! Nede omkring domkirken ligger der en masse små byhuse. Gamle og skæve og SÅ fine! Denne her gade kunne jeg slet ikke stå for, og der er nogle stykker som den. 

Every time I am on call and has to stay in Lund, I take a walk down in the city. If I have time, you know. By now it's summer, and then there are a lot of possibilities to go for walks, since a lot of my colleagues are on vacation. 
There are some really cozy places. Near the hospital, there is the "Professor quarter" with some giant houses. They are very different, but all of them are big enough to house more than one family! Down by the cathedral, there are a lot of small townhouses. Old and crooked, and SO pretty! This street was just so cute that I had to take a picture, and there are more streets like that one. 
Denne her mur var også for fin. Altså - det er jo næppe godt for murstenene når der vokser planter imellem dem, men det var rigtig hyggeligt. 
Man kan gå der og forestille sig hvordan der var i Lund for nogle hundrede år siden. Der lugtede sikkert fælt dengang, men ikke i min fantasi!
Der er op til flere spændende, hyggelige museer i Lund, og jeg tænker tit at jeg engang skulle tage derover i weekenden og se lidt mere. Men når jeg så har fri i weekenden gider jeg ikke.......
Når nu jeg skal være i nærheden af sygehuset er det altså virkelig rart at man kan gå ud og kigge lidt på byen!

This wall was also just so pretty. Well - it's hardly good for the bricks when the plants grow in between them, but it looked really beautiful. 
You can walk around, imagining how Lund was a few hundred years ago. It probably smelled really bad back then, but not in my mind!
Lund has a few interesting, nice museums, and I often think that I should go there some time when I am not working, to take a look around. But then, when I'm off in the weekend, I don't want to.....
But now that I do have to stay close to the hospital, it's really nice with the possibility to go out and look at the town!

2 kommentarer:

  1. Det er så fint med den gamle belægning i gaderne og gamle husmure med patina.
    Og ja, tænk,hvis murerne kunne tale-det kunne være spændende at høre om det liv der igennem tiden har foregået der😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det kunne være så spændende at vide!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails