torsdag den 18. april 2024

Dejligt tæppe / Lovely blanket

Da min niece flyttede ind i sommers, kedede hun sig nok RET meget når jeg var på arbejde. I hvert fald kom vi frem til at hun kunne sy et patchworktæppe! Hun fandt stof i mit skab og vi fandt en opskrift fra det gode, gamle "Alt om Håndarbejde". 
Det gik rigtig godt! 
Lige til staklen sad alene på sin fødselsdag og syede tæppe og spiste takeaway. Efter det skete der bare ikke mere. Hun flyttede og begyndte på studie og tæppet trak ikke så meget. (Hvilket man vel ikke kan sige noget til, hvis det bare mindede hende om den ensomme fødselsdag!)
Så til sidst besluttede jeg mig jo for at sy det færdigt! Det er blevet så fint!

When my niece moved in last summer, she was SO bored when I was at work. So we agreed that she could sew a patchwork blanket! She found fabric in my closet and we found a pattern in a very good, old craft magazine. 
It went really great! 
Until the poor thing sat alone on her birthday, sewing the blanket and eating takeaway. After that day, things slowed down. She moved, started her study and the blanket wasn't that much fun. (No wonder, if it only reminded her of her lonely birthday!)
So in the end I decided to finish it! It turned out so pretty!
Jeg havde sagt til hende at hun kunne købe et genbrugslagen til bagside og et fleecetæppe i IKEA som fyld, bare så det ikke blev for dyrt. 
Men da Moster her så skulle sy det, kom der andre boller på suppen!
Jeg fandt gråt bomuldsstof (som ikke havde ligget i skabet alt for længe) og købte fleecestof til fyld. Bagsiden var ikke helt bred nok, så jeg måtte sy lidt ekstra for at få det til at passe! 
Jeg måtte pille op et par gange når stoffet trak, men til sidst blev det faktisk helt ok. Det var så dejligt at få det færdigt! 

I told her to find a bedsheet in a thrift store for the back and an IKEA fleece blanket for the filling, to make it cheaper. 
But once Auntie here had to sew it, things changed!
I found some grey cotton (that hadn't been in my closet too long) and bought fleece for the filling. 
The back wasn't quite broad enough, so I had to do a bit more sewing to make it fit!
I had to re-do the sewing a few times because the fabric was pulling, but in the end it turned out quite okay! It was so lovely to get it done!
Tæppet blev også testet. Det virker fint! Så dejligt at have over sig! 
Desværre var min niece meget begejstret for at få det med hjem. Hendes hovedargument var, at hun "har puder i samme stof". 
Så måske bliver jeg bare nødt til at sy et mere med fleece som for? Til mig selv?

The blanket was even tested. It works well! Really lovely for a cover! 
Unfortunately, my niece was very excited to take it home. Her main argument was that she "has pillows in the same fabric". 
So maybe I will just have to sew another one with fleece lining? For me?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails