fredag den 12. marts 2021

Et år med corona / One year with corona

I går var det præcis 1 år siden at Danmark lukkede ned. Jeg kan godt huske da jeg læste nyheden på vej hjem fra arbejde - nu skulle grænsen lukkes! Det var faktisk noget af et chok. Især, selvfølgelig, fordi jeg pludselig ikke vidste om jeg overhovedet kunne komme på arbejde. 
Det var jo bare starten. Siden da har vi vænnet os til alt muligt, og det der føltes hårdt i starten (f.eks. at man kun måtte samles 100 mennesker indendørs) ser jo i bakspejlet ud som en badeferie!
Jeg synes det værste er mundbind. Glæder mig virkelig til at slippe af med dem. Men ellers har det altså ikke været udelt dårligt med denne her nedlukning. (billedet er fra Politiken og er tegnet af Roald Als)

Yesterday, it was exactly 1 year since Denmark closed down. I do remember reading the news on the way home from work - the border was closing! It was quite a chock. Especially, since I suddenly didn't know if I could be going to work. 
That was just the beginning. Since then, we got used to all sorts of stuff, and what felt really hard in the beginning (for instance that only 100 persons could gather indoor) looks like a holiday when looking back!
I think the worst part is face masks. I'm really looking forward to loosing those. But otherwise, it hasn't been all bad with this shut-down. (the picture is from Politiken and was drawn by Roald Als)
Nu ved jeg godt at mange har lidt under at være spærret inde derhjemme. Jeg har jo været heldig i og med at jeg hver eneste dag har kunnet tage på arbejde. Til gengæld er det så også primært mine kolleger jeg ser i hverdagen. Meget anden social kontakt er virkelig blevet skåret ned. Jeg har så til gengæld nydt at bare kunne være derhjemme med god samvittighed! At have en hel weekend uden nogen aftaler føles stadig som den vildeste luksus, og jeg har fundet ud af at jeg trænger til det. Efter jeg havde corona sidste år bliver jeg stadig helt vildt træt hvis jeg får en infektion eller noget. F.eks. nu efter vaccinen. Jeg trænger virkelig til at være alene hjemme ind imellem og bare slappe af. 
Måske er det også fordi det bare er mere besværligt at komme på arbejde. Med grænsekontroller og tests og sådan noget. Der har også været mere travlt på arbejde. Jeg har ingen fuldtidskolleger i mit team lige nu, og jeg håber virkelig at der engang kommer nogen igen.

I am aware that so many people have suffered from being closed up at home. I've been lucky that every day I can go to work. On the other hand, my colleagues have been my primary contacts during these days. A lot of other social contacts have been cut out. But then I have enjoyed being able to stay at home without feeling guilty! Having an entire weekend without any appointments still feels so incredibly luxurious, and I have discovered that I actually need it. After my corona infection last year, I still get exhausted every time I get some kind of infection or something like it. For instance now after the vaccine. I really need being at home alone every now and then and just relax. 
Maybe it's also the stress from getting to work. It's difficult with the border controls and tests and stuff. I also had more to do at work. Right now, all my colleagues are working part time, and I really do hope someone will show up at some point and work full time.

Det der med at bare være hjemme i mit fine hus har været SÅ skønt! Når jeg ikke kan rejse, kan jeg male og strikke, og det har været dejligt. 
Hende her har selvfølgelig også bare gjort det så hyggeligt. Min niece kommer forbi ind imellem, og det er jo sjovt og hyggeligt. Med en teenager bliver det aldrig kedeligt. 
Jeg er glad for at jeg også arbejder med teenagere på arbejde, for de der stikpiller man får ind imellem? Åh, jeg synes det er sjovt! Altså - de er også MEGA provokerende! Som et meget irriterende spejl der forstørrer alle ens fejl. (Det er også meget godt at hun ikke bor hos mig, kan jeg bare sige!) 
Så alt i alt - det her år har jeg haft tid til at bare være. Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk er helt ok til at lave mad, og at en billig fødselsdag delt op i bidder kan være perfekt! Jeg har fundet ud af at jeg ELSKER min have og går og kigger nærmest på hver eneste blomst som kommer op. Jeg har også kigget meget på alt mit garn i skabet, og fundet ud af, at skabet faktisk er en rigtig fin (og billig) garnbutik. Jeg har lært, at det også er ok bare at være hjemme selv og slappe af. 
Alle de ting må gerne fortsætte i mit liv når verden engang åbner op igen.....

Being at home in my wonderful house has been amazing! Now that I can't travel, I have time for painting stuff and knit, and I've loved it. 
This girl has helped making it nice, of course. My niece pops by every now and then, and it's fun and nice. Teenagers are anything but boring. 
I'm grateful that I work with teenagers, because those comments you get every now and then? I really think it's fun! Well - it's also SO provoking! Like a very annoying mirror that makes all you flaws bigger. (I'm also happy she is not living with me all the time, to be honest!)
So all in all - this year, I had time to just exist. I discovered that I'm actually an okay cook, and that a cheap birthday celebrated in bits can be perfect! I discovered that I LOVE my garden, and I'm checking out every single flower coming up. I have also been looking a lot at all the yarn in the closet, and I found out that the closet is a really great (and cheap) yarn shop. I've learned that it's okay to just be at home by myself and relax. 
All these things will hopefully continue in my life once the world starts opening up again.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails