lørdag den 29. april 2023

Mercer Museum

For knap 4 år siden, da min søster og co. lige var flyttet til Doylestown, var jeg inde i centrum og så denne store bygning. Et museum. I går var jeg så inde og se det med min nevø. 
Det er bygget af Henry Mercer, en mand som arvede en masse penge og brugte dem på at undersøge og samle ting. Museet byggede han mere eller mindre for at have plads til alle sine mange ting! Det er bygget i forstærket beton for at det skulle være brand- og vandsikkert. 

Almost 4 years ago, when my sister and her family just moved to Doylestown, I went to the center of town and saw this giant building. A museum. Yesterday, I went inside with my nephew. 
It's build by Henry Mercer, a man who inherited a lot of money, spending them on investigating and collecting things. He build the museum more or less to have room for all his stuff! It's build in enforced concrete, making it fire- and water-proof. 
Inde i bygningen er der et enormt stort rum fyldt med TING! Der hænger ting i loftet og på væggene - selv kæmpestore ting som museet mere eller mindre er bygget rundt om. Den blå båd på billedet er en hvalfangerbåd, så man kan forestille sig hvor stort rummet er!

Inside the building there is a giant room filled with THINGS! Things are hanging from the ceiling and on the walls - even giant things that the museum is more or less build around. The blue boat on the photo is a whaleboat. Just giving an idea about how big the room is! 
Her er det en hestevogn/karet som hang på en af væggene. 
Ude ved siderne er der små rum som viser redskaberne som blev brugt af forskellige erhverv. Meget spændende at se! Min nevø arbejder på det keramikværksted Henry Mercer også startede, og kunne rigtig godt lide museet. Hans yndlingsting var de stempler man tidligere brugte når man lavede smør. Jeg kan godt følge ham! Forestil jer hvis smør stadig kom med et fint stempel på toppen!

Here is a horse carriage hanging on one of the walls. 
Along the sides there are small rooms showing the tools used in different trades. Very interesting to see! My nephew works on the tileworks that Henry Mercer also started, and he really liked the museum. 
His favorite things were the stamps that were used when making butter. I truly agree! Imagine if butter still came with a stamp on top! 
Der var også en meget tidlig sutteflaske! Temmelig smart, synes jeg faktisk! Det er generelt sjovt at se gamle ting brugt for helbredet, om det så var lægeting eller almindelige husråd. 
Tænk engang - da jeg gik forbi museet der for 3,5 år siden havde jeg ingen anelse om Henry Mercer eller bare om Doylestown. Det var bare en lille smule mærkeligt. Jeg gik faktisk ned ad den gade hvor familien nu bor - også uden nogen anelse. 

They even had a very early baby bottle! Quite clever, I think! It's really fun seeing old stuff used for the health, whether it was doctor's stuff or just common things people did. 
Imagine - when I walked past the museum 3.5 years ago, I had no idea about Henry Mercer or just about Doylestown. Everything was just a bit weird. I actually walked down the street where the family now live - also without any idea. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails