lørdag den 14. marts 2020

Coronavirus

Der kan siges helt utroligt meget om den virus. På den ene side er jeg så træt af ikke at høre om andet, og på den anden side har jeg læst forfærdelige historier fra Italien og er slemt bekymret for hvordan det bliver. På arbejdet har jeg paranoia. Efterhånden ved man jo ikke hvem som er smittet, og hvert eneste lille antydning til et host eller hvis jeg synes jeg skal pudse næse gør mig bange for at jeg skulle smitte nogen. Jeg vasker hænder som aldrig før og er begyndt at bruge mere håndcreme.
Og hvis I nu alle sidder derude og spekulerer på vores stakkels børn på arbejde, så må jeg sige, at det er ikke dem jeg er mest bekymrede for.
De skal være præcis lige så forsigtige som når der er influenza og andre lede virusinfektioner. Corona er ikke beskrevet som specielt farlig for børn, heldigvis. Så vores patienter skal tænke sig lidt mere om og vaske hænderne lidt grundigere. Holde sig hjemme, hvis der er meget feber og hoste på skolen og blive hjemme fra indkøbscentre og sådan noget i weekenden.
Det interessante er, at Sverige og Danmark håndterer det helt forskelligt. I Sverige er skolerne stadig åbne. Man passer på de svage i samfundet alligevel. På sygehuset må børnene kun have 1 forælder med og ingen søskende. Temmelig mange holder sig væk fra børneafdelingen af sig selv. Vi må ikke tage på rejser, vi der arbejder på sygehuset, ikke engang til et nabosygehus. Alle møder og kurser er aflyst. Og i Danmark er alt lukket ned. Også grænsen. Det bliver jo så spændende på mandag at komme på arbejde!

A whole lot can be said about that virus. On one hand, I'm so fed up of not hearing about anything else, on the other hand, I read the truly horrible stories from Italy, and I'm very worried about how this will be. At work, I have paranoia. You can't be sure who's infected and who's not, so every little need to cough or if I feel like having to blowing my nose makes me very worried that I should be contagious. I was my hands like never before and even started using hand cream.
And in case you all worry about all our poor kids at work, I have to say that I'm not mostly worried about them.
They need to be exactly as careful as when influenza or other nasty viruses are around. Corona hasn't been described as being especially hard on children, fortunately. So our patients need to think a bit more and wash their hands a bit better. Stay at home if there is fever and cough at school and stay home from the shopping centers and big shops in the weekend.
The interesting thing is how Sweden and Denmark have totally different policies. In Sweden, the schools are still open. Still they take care of the weak members of the society. At the hospital, the kids are only allowed to bring 1 parent and no siblings. Most people stay away from the pediatric department, though. All meetings and courses are cancelled. And in Denmark, everything is closed down. Including the border. Will be interesting to get to work on Monday!

4 kommentarer:

  1. Du ender vel med at blive Svensker. Det er næsten ikke til at rumme alle de forandringer og det er fra NU de gælder. Dine patienter er nogle små sarte nogle, så giv den gas med håndspritten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - næh, så galt går det nok ikke.
      Mine patienter er heldigvis børn, og børn bliver ikke helt så syge, selv om visse af dem skal være ret forsigtige generelt.
      Iøvrigt - håndsprit uden håndvask er ikke det bedste. Med håndvasken får man den mekaniske rengøring også hvor man gnubber skidt af. Håndspritten kommer jo bare udenpå.

      Slet
  2. Ikke synligt snavs på hænder skulle håndspritten vel klare. Det dræber vel bakterierne. Er det ændret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret! Men min egen, personlige oplevelse er, at jeg lige giver den lidt ekstra gas med vand og sæbe først. Så jeg har opgraderet til først håndvask, så sprit. Jeg synes det er så nemt at komme for lidt sprit på, men når man står der med vand og sæbe i et halvt minut er det svært ikke at være grundig.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails