lørdag den 7. marts 2020

Nattoget til Stockholm / The night train to Stockholm

I går var jeg til møde i Stockholm hele dagen. Region Skåne har en politik om at ansatte så vidt muligt IKKE flyver indenfor landets grænser. Så derfor prøvede jeg for første gang i mit liv nattoget!
Torsdag tog jeg hjem fra arbejde, spiste aftensmad, og så tog jeg til Malmö igen og hoppede på det her fine tog.
Efter at have læst, hørt og set "Mordet i Orient-ekspressen" var jeg selvfølgelig lidt nervøs......

Yesterday, I had a meeting in Stockholm all day. Region Skåne has a policy about employees avoiding flying inside Sweden. So that's why I for the first time went on the night train!
On Thursday, I came home from work, had dinner, and then I went to Malmö again and jumped on this beautiful train.
After having read, heard and watched "The murder on the Orient express", I was a bit nervous.....
Så jeg låste døren godt og satte mig tilrette i min ret hyggelige lillebitte kupé.
Der var også et lille toilet og endda mulighed for at tage et bad. I et rum mindre end et københavnsk skab-toilet, altså.
Sengen var helt fin, og bortset fra at man lige skulle vænne sig til alle bevægelser og lyde og der generelt var for lidt tid til en hel nattesøvn, så var det faktisk ikke dårligt.

So I locked the door and sat down in my quite cozy teeny tiny train compartment.
There was even a tiny toilet and the possibility to take a shower. In a room smaller than a Copenhagen closet-bathroom. (They can be really tiny in old compartments!)
The bed was actually okay, and apart from having to get used to all the movements and sounds and the fact that there wasn't enough time for an entire nights sleep, it wasn't bad at all. 
Så fredag morgen rullede vi så ind på stationen i Stockholm. Temmelig trist udsigt.

So on Friday morning, we rolled to the platform in Stockholm. Rather dull view. 
Med i billetten på 1. klasse (som ikke er SÅ dyr igen. Tjek sj.se og bestil billet i god tid!) hører morgenmad på hotel Scandic. Solopgangen på vej over til hotellet var virkelig smuk!
Morgenmaden var fin, men eftersom jeg er typen som har spist havregryn hver morgen de sidste 30 år, er jeg utroligt utaknemmelig at servere sådan noget for......

Included in the first class ticket (which actually isn't THAT expensive. Check sj.se and order you ticket ahead!) is breakfast at hotel Scandic. The sunrise on the way to the hotel was so pretty!
Breakfast was fine, but since I'm the kind of person who ate oatmeal every morning for the past 30 years, I'm pretty ungrateful to serve stuff like that......
Jeg nåede også at gå en MEGET lang tur i byen inden mødet. Vejret var virkelig smukt, og alle turister sov, så der var god plads på de smalle gader.
Da jeg syntes jeg havde gået længe nok, kom jeg alligevel alt for tidligt til mødet. Men så fik jeg læst om børneafdelingen i Göteborg for 100 år siden, mens jeg sad og ventede i Läkarsällskapets fine rum.

I also had time to take a VERY long walk round the town before the meeting. The weather was beautiful and all tourists were sleeping, so there was plenty of space in the narrow streets.
When I thought I'd walked long enough, I was still far too early for the meeting. But then I got to read about the pediatric department in Gothenborg 100 years ago, while waiting in the pretty rooms of the Läkarsällskapet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails