lørdag den 15. august 2020

Mundbind / Masks

Jeg har syet mig en lille bunke mundbind. Af stof. Jeg fandt et mønster her og gik i gang, og det var faktisk nemt og sjovt. OG jeg har brugt alt mit mærkelige stof!
Der er så mange at jeg kan vaske dem efter brug (hvilket jeg absolut mener hører med). 
De er bare syet i stof. Der er ikke filtre eller noget, det er bare bomuld. Så de lever ikke op til nogen krav som helst, andet end at et mundbind nok er bedre end ikke noget mundbind. Og de kan fange dråber, hvilket vel er det vigtigste. 

I sewed me a short stack of masks. From fabric. I found a pattern here and started, and it was easy and fun, actually. AND I got to use all my weird fabric!
There are enough for me to wash them after use (which I really think is part of the game).
They are just made from fabric. No filters or anything, just cotton. So they don't live up to any recommendations, besides that a mask probably is better than no mask. And they can catch droplets, which is the most important thing. 
Jeg har tænkt mig at have dem til toget i myldretiden. Der er piberenser ved næsen så de sidder godt og brillerne ikke dugger. 
Jeg er faktisk temmelig tilfreds med dem! Men nu er symaskinen pakket væk for denne gang, så det bliver ikke til flere lige nu. 
(Jeg HAR selvfølgelig også nogle af de "rigtige" kirurgiske til hvis jeg virkelig behøver noget der virker på partikler også. På arbejde er det selvfølgelig også en anden sag.)

They are thought for the train during rush hour. There is pipe cleaner over the nose, to make them sit well and prevent the glasses from fogging. 
I'm quite happy with them! But now the sewing machine is packed away for now, so this was the last one during this time. 
(I DO have some of the "real" surgical masks as well if I really need protection from particles. And at work, it's a completely different story.)

4 kommentarer:

  1. Smart detalje med piberenseren.
    - og med alle de forskellige mønstre og farver kan man jo altid vælge en efter humøret😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine briller dugger uden piberenseren. Det stod inde på hjemmesiden med mønster at man kunne gøre det.
      Jeg har 10 masker, så jeg forhåbentlig har nok til en uge og kan smide de brugte til vask hver dag. Jeg synes bare det er sjovt med det forskellige stof.

      Slet
  2. De er meget smarte dine masker.De giver næsten ingen beskyttelse,men i dette tilfælde er det også ligegyldigt,da du har haft Covid-19.I den offentlige transport kan de ikke se det,du vil derfor bære maske proforma.
    Hvis jeg skulle lave sådanne masker ville jeg bruge bændler istedet for elastikker.Jeg er fanget i udlandte pga corona.Det er påbudt at gå med mundbind hele tiden.Efter 1 time får jeg ondt i ørerne.Det er meget vanskeligt at få mundbind som har bændler lige som kirurgiske masker.
    BRIT

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hvad - jeg bliver provokeret af det du skriver!
      Hvis jeg bar maske proforma, så havde jeg købt et kirurgisk mundbind og gået med samme mundbind i en måned.
      Hvis du læser denne artikel og ser videoen, så vil du se at et mundbind af 2 lag stof faktisk beskytter udmærket: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvilken-slags-mundbind-virker-bedst-forskere-filmede-host-og-nys
      Desuden lever mine masker faktisk op til anbefalingerne fra en del andre sundhedsmyndigheder end de danske, så jeg forstår faktisk overhovedet ikke din kritik. Jeg har personligt IKKE lyst til at få coronavirus en gang til, og i et tog, hvor partikeltætheden trods alt er lavere end på en operationsgang hvor man stikker rør ned i halsen på bedøvede patienter, så mener jeg alvorligt at mine masker er ok.
      Det er jo rart at du selv udelukkende går i CE godkendte masker og forhåbentlig husker at skifte maske minimum 1 gang per dag.
      Mine masker har jeg tænkt mig at bruge i max de 30 min en togtur tager, og de skal smides til vask hver dag.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails